tak sempat mengisi perut, saya teringin nak sambung entry bongek part 2 pula.
where was i... teacher's pet. jadi teacher's pet bukan mudah, semacam sedikit beban pada saya ketika itu, or that's how i feel. sekali saya tersilap langkah terus menimbulkan kemarahannya yang melarat. segalanya bermula bila saya menolak untuk menjadi ketua kelas @monitor semasa di tingkatan 5. saya sudah penat jadi monitor masa di tingkatan 4, mengawal teman2 sebaya yang segelintir kecilnya sedikit nakal sangat memenatkan. saya mahu jadi pelajar biasa, saya mahu tumpukan pada SPM. ternyata keputusan saya tidak menyenangkan dia. kemudian saya hadapi sikit masalah nak melangsaikan yuran SPM, memang jumlahnya tidak banyak tapi waktu itu memang kami agak kesempitan wang ringgit. ramai yang tak sedar kekurangan saya sebab saya tak pernah mengeluh. tanpa saya sedar teman baik yang duduk di sebelah saya juga belum bayar yuran SPM, entah apa sebab dia saya tak ingat. terus suatu hari cikgu masuk ke kelas dalam marah2, saya disindir dan disangka cuba memberontak. sejak hari itu, saya dan ct (teman baik saya) lucut taraf teacher's pet. kerja sekolah saya dipulangkan tanpa sebarang 'mark'. nama saya tidak lagi dipanggil2 untuk menjawab soalan dalam kelas. kes saya diblacklisted kannya sampai ke telinga cikgu2 lain sehingga saya pernah ditanya oleh ustazah. pun begitu saya tidak pernah melawan dia, setiap kerja sekolah saya selesaikan dan hantar tepat waktu biarpun dipulangkan tanpa 'marking'.
barangkali salah saya juga kerana tidak mohon maaf padanya. bukan sombong atau angkuh. tapi kerana saya ini penakut dan segan sebenarnya, biarpun saya teacher's pet dia saya tidak pernah ambil kesempatan nak mengada2. tidak pernah saya ambil kesempatan di atas kebaikannya. setelah berbulan lamanya berkeadaan canggung begitu akhirnya pada hari ibubapa mengambil buku rekod prestasi gugur juga marah dia. kerana sungguhpun dia tidak pedulikan saya berbulan lamanya, tapi saya tetap score kertas bahasa melayu dan pendidikan seni yang diajarnya. dia perli saya depan parents saya, katanya saya tak boleh diusik, cepat merajuk. eh, saya pulak yang merajuk? bukan dia? ;-) hehe.
lantas sejak itu perhatiannya kembali seperti sebelumnya. saya dan ct diupgrade tempat duduk barisan kedua dari depan betul2 mengadap papan hitam dan hampir dengan mejanya. semua yang score dalam peperiksaan percubaan dibawa duduk barisan depan. sebulan sebelum peperiksaan besar SPM kami dipanggil seorang demi seorang, dia teliti kelemahan saya, diberi nasihat dan kaunseling, diberi panduan secukupnya, dia mahu result subjek saya seimbang supaya peluang saya ke universiti tidak terjejas. Alhamdulillah, berkat kesabarannya mengasuh saya dan berkat doa ikhlasnya saya berjaya. Saya berjaya buat dia gembira.
selepas SPM saya sangka saya tak akan berjumpa dengannya lagi. tak saya duga pada hari saya mewakili sekolah baru ke pesta pantun peringkat daerah masa tingkatan 6 saya akan berjumpa semula dengannya. kali ini dia tampil sebagai juri. saya tahu dia bangga kerana saya masih terus aktif berpantun. sempat dia tiupkan semangat buat saya walaupun saya mewakili sekolah lain. dan saya juga tau betapa gembiranya dia kerana saya berjaya dinobatkan sebagai pemantun terbaik peringkat zon seremban sekaligus pasukan saya menjadi juara buat pertama kalinya. dalam hati saya dedicate kemenangan buat cikgu, kerana sebagai juri peringkat akhir dia telah menilai kemampuan pasukan saya dengan baik. kerana ianya juga perjuangan yang saya sambung untuk sekolah lama dulu walau dulu tak sempat julang trofi.
dan siapa sangka, dia turut menyusuli saya hingga ke peringkat negeri pula, juga sebagai juri. cuma kali ini saya agak kecewa kerana gagal buat dia terus tersenyum. saya gugup seketika, which cost my team miss tempat ke peringkat final. saat saya sedar saya terlepas peluang itu, perkara pertama yang saya ingat adalah cikgu. saya malu pada dia, pun begitu tidak luput words of encouragement dari bibir dia.
selepas bercerita panjang lebar ini tentu ada yang tertanya2 apa kaitan Bongek dengan Cikgu Hamid? Mudah, sebab cikgu hamid berasal dari bongek, rembau sebagaimana yang pernah dia ceritakan setiap kali sambut raya dia akan balik beraya di bongek. saya masih ingat ceritanya itu. dan sangat signifikanlah apa yang dikatakannya itu kerana secara kebetulan kita sekarang berada di bulan syawal. saya rindu nak jumpa dia. apa khabar dia? sihatkah? saya sangat-sangat teringin nak berjumpa dia. saya mahu bawa suami dan anak2 berjumpa dia, boleh saya perkenalkan keluarga saya kepada dia. biar cikgu hamid tau, saya tak pernah lupakan dia dan jasa2 nya, sebagaimana saya ceritakan budi baik yang dia curahkan kepada saya pada hubby, cerita yang sama akan saya ulang pada anak2 bila tiba masanya nanti.
saya sudah hampir bertemu dia kerana my schoolmates dah plan nak konvoi raya ke rumah dia esok sempena cuti hari malaysia 16 september. malangnya harapan saya hancur berkecai. esok saya terpaksa turun kerja, jangan di tanya kenapa memang belum jodoh saya nak bertemu cikgu agaknya. ralat sungguh. doa saya moga dia sentiasa diberi kesihatan, kesenangan dan dilindungiNya.
my journey as a young mother; juggling between raising my two little terror, feeding my hubby with love and good food and climbing up the corporate ladder, the latter out of my own will
Wednesday, 15 September 2010
Bongek Part 1
tidak, saya bukan mencarut, memaki atau mengata orang. saya tahu ada orang yang bila bercakap dia kata "... bongek lah kau" yang pada dia bermaksud??? sengal? hampeh? dan seumpama dengannya. tapi pada saya, perkataan Bongek itu membawa maksud tersendiri. Bongek adalah nama sebuah tempat di daerah Rembau, Negeri Sembilan. Semenjak saya mengenali seseorang yang begitu signifikan dalam hidup saya semasa di alam persekolahan menengah, melihat perkataan Bongek sahaja cepat membawa saya mengingati dia.
Oh, jangan cepat buat kesimpulan. Saya bukan bercakap tentang old flame saya. Saya tidak ada old flame tetapi saya tidak boleh hendak nafikan yang saya ada koleksi yang termasuk dalam kategori 'almost old flame'... hampir2 saja sebab saya dulu naif tak pandai chenta2 ni, iye ke?
Masa di awal ramadhan lepas saya ada balik berpuasa di rumah mil di segamat. Dalam perjalanan pulang ke shah alam, kami singgah ke rumah ma saya di seremban. Sengaja cari kelainan dari segamat, kami ambil laluan jalan 'dalam' atau jalan kampung instead of guna highway simpang ampat tu, jadi selepas tampin kami terus masuk rembau. saja bertukar angin sambil2 mencuba nasib kalau terjumpa lemang ditepi2 jalan. sampai di satu tempat di rembau mata saya tertangkap papan tanda jalan tertera perkataan BONGEK. langsung saya teringatkan dia - guru kelas saya di tingkatan 4 & 5 yang juga guru bahasa melayu dan pendidikan seni, cikgu hamid.
sebelum dia menjadi guru kelas saya dia terlebih dahulu menjadi guru kelas kakak saya. jadi nama dia memang sudah dekat dengan saya sejak awal lagi. saya tahu dia tegas, saya tahu dia garang, saya tahu dia jarang tersenyum, saya tahu daripada senior2 saya bermacam cerita kurang menyenangkan disampaikan sehingga saya sendiri timbul rasa takut biarpun mendengar dari jauh. tidak sekalipun saya jangka dia akan menjadi guru kelas saya pula sekaligus memberi impak yang cukup besar dalam hidup saya.
hari pertama melapor diri di tingkatan 4 barulah saya tau dia jadi guru kelas 4 usaha. masa itu rasa seram sejuk juga. anehnya bila dia jejakkan kaki ke kelas saya pagi itu, dia tidak garang seperti yang pernah dimomokkan senior. malah saya lihat dia agak gembira mendapat pelajar seperti kami - 30 odd students perempuan semuanya! tapi minggu seterusnya wajah dia akan mencuka sedikit bila pentadbiran sekolah merombak semula senarai pelajar kelas saya setelah menyedari 4 usaha semuanya girls! beberapa orang pelajar kelas saya ditukarkan dengan pelajar2 lelaki dari kelas lain. saya kira cikgu tidak dapat menahan rasa sedikit terganggu dengan perubahan itu lalu the boys semua ditempatkan di barisan belakang kelas. ketika itu barulah saya sedar, cikgu sebenarnya lebih senang melayan kerenah pelajar perempuan terutama kami tidak senakal the boys. barangkali dia sudah penat mengajar kelas budak melayu yang nakal nya ya rabbi dan malas belajar, kuat ponteng.
pun begitu tidak bermaksud dia mengabaikan pelajar2nya. cuma memang benar mereka2 itu terlalu dikuasai kenakalan dan masih dalam mood honeymoon untuk serius belajar. ada ketika seorang teman didenda berdiri dalam tong sampah sambil mengimbang penutup tong sampah di atas kepala. tapi segarang2 dia, dia tidak garang pada saya dan kawan2 yang mahu belajar. seringkali perhatian yang lebih istimewa diberikan kepada saya, kerana saya suka mengarang maka karangan saya sering dijadikan rujukan. kerana dia berjaya mengesan saya minat lukisan, maka dia sering berdiri di sebelah saya dalam kelas lukisan sambil tidak putus2 memberi tips campuran cat air yang sesuai. bila dia lihat saya teragak2 tentang sesuatu cepat dia kesan. sehinggakan kalau ada kawan2 yang takut nak approach dia, saya pula yang disuruh jadi perantara walhal saya sendiri masih belum hilang rasa takut dengannya. kerana dia memang tegas orangnya tapi tidak hilang sisi lembut dan kasih sayang pada anak2 muridnya. saya tidak comel, saya pendiam, saya tak pandai berkata2 dengan cikgu2 tapi saya tidak banyak kerenah, saya aktif di dalam dan luar kelas. entah bila dan bagaimana saya jadi teacher's pet dia.
cerita ini agak panjang, belum habis di sini. saya belum pun mandi lagi, berbuka puasa ganti pun sekadar beberapa potong kek mengalas perut. nanti bila perut sudah kenyang sikit kita bersambung dalam part 2.
Oh, jangan cepat buat kesimpulan. Saya bukan bercakap tentang old flame saya. Saya tidak ada old flame tetapi saya tidak boleh hendak nafikan yang saya ada koleksi yang termasuk dalam kategori 'almost old flame'... hampir2 saja sebab saya dulu naif tak pandai chenta2 ni, iye ke?
Masa di awal ramadhan lepas saya ada balik berpuasa di rumah mil di segamat. Dalam perjalanan pulang ke shah alam, kami singgah ke rumah ma saya di seremban. Sengaja cari kelainan dari segamat, kami ambil laluan jalan 'dalam' atau jalan kampung instead of guna highway simpang ampat tu, jadi selepas tampin kami terus masuk rembau. saja bertukar angin sambil2 mencuba nasib kalau terjumpa lemang ditepi2 jalan. sampai di satu tempat di rembau mata saya tertangkap papan tanda jalan tertera perkataan BONGEK. langsung saya teringatkan dia - guru kelas saya di tingkatan 4 & 5 yang juga guru bahasa melayu dan pendidikan seni, cikgu hamid.
sebelum dia menjadi guru kelas saya dia terlebih dahulu menjadi guru kelas kakak saya. jadi nama dia memang sudah dekat dengan saya sejak awal lagi. saya tahu dia tegas, saya tahu dia garang, saya tahu dia jarang tersenyum, saya tahu daripada senior2 saya bermacam cerita kurang menyenangkan disampaikan sehingga saya sendiri timbul rasa takut biarpun mendengar dari jauh. tidak sekalipun saya jangka dia akan menjadi guru kelas saya pula sekaligus memberi impak yang cukup besar dalam hidup saya.
hari pertama melapor diri di tingkatan 4 barulah saya tau dia jadi guru kelas 4 usaha. masa itu rasa seram sejuk juga. anehnya bila dia jejakkan kaki ke kelas saya pagi itu, dia tidak garang seperti yang pernah dimomokkan senior. malah saya lihat dia agak gembira mendapat pelajar seperti kami - 30 odd students perempuan semuanya! tapi minggu seterusnya wajah dia akan mencuka sedikit bila pentadbiran sekolah merombak semula senarai pelajar kelas saya setelah menyedari 4 usaha semuanya girls! beberapa orang pelajar kelas saya ditukarkan dengan pelajar2 lelaki dari kelas lain. saya kira cikgu tidak dapat menahan rasa sedikit terganggu dengan perubahan itu lalu the boys semua ditempatkan di barisan belakang kelas. ketika itu barulah saya sedar, cikgu sebenarnya lebih senang melayan kerenah pelajar perempuan terutama kami tidak senakal the boys. barangkali dia sudah penat mengajar kelas budak melayu yang nakal nya ya rabbi dan malas belajar, kuat ponteng.
pun begitu tidak bermaksud dia mengabaikan pelajar2nya. cuma memang benar mereka2 itu terlalu dikuasai kenakalan dan masih dalam mood honeymoon untuk serius belajar. ada ketika seorang teman didenda berdiri dalam tong sampah sambil mengimbang penutup tong sampah di atas kepala. tapi segarang2 dia, dia tidak garang pada saya dan kawan2 yang mahu belajar. seringkali perhatian yang lebih istimewa diberikan kepada saya, kerana saya suka mengarang maka karangan saya sering dijadikan rujukan. kerana dia berjaya mengesan saya minat lukisan, maka dia sering berdiri di sebelah saya dalam kelas lukisan sambil tidak putus2 memberi tips campuran cat air yang sesuai. bila dia lihat saya teragak2 tentang sesuatu cepat dia kesan. sehinggakan kalau ada kawan2 yang takut nak approach dia, saya pula yang disuruh jadi perantara walhal saya sendiri masih belum hilang rasa takut dengannya. kerana dia memang tegas orangnya tapi tidak hilang sisi lembut dan kasih sayang pada anak2 muridnya. saya tidak comel, saya pendiam, saya tak pandai berkata2 dengan cikgu2 tapi saya tidak banyak kerenah, saya aktif di dalam dan luar kelas. entah bila dan bagaimana saya jadi teacher's pet dia.
cerita ini agak panjang, belum habis di sini. saya belum pun mandi lagi, berbuka puasa ganti pun sekadar beberapa potong kek mengalas perut. nanti bila perut sudah kenyang sikit kita bersambung dalam part 2.