Monday 6 September 2010

27 Ramadhan 1431H - Iklan Melayu Milenium?

selepas 27 hari berpuasa, anak teruna saya fahmi demam. pagi tadi badan dia sedikit panas, patutlah sahurnya agak kurang berselera. saya beri dia cuti sekolah.
dan selepas 27 hari berpuasa, kali pertama hari ini saya tidak dapat berbuka dengan suami dan anak-anak. bukan itu sahaja, hidangan berbuka juga tak dapat saya sediakan. terpaksa saya serahkan kepada budibicara hubby untuk beli saja di kedai. walaupun kadangkala yang dibeli di kedai itu barangkali lebih enak daripada hidangan saya tapi terasa kekurangannya. yang kurang adalah kasih sayang saya. apapun saya bersyukur kerana baru sekali ini kami tak berbuka bersama.

it is a big deal for me for not able to break fast with my family. sebab walaubagaimana sibuk sekalipun saya, waktu berbuka sedaya upaya saya pastikan diri sudah berada di rumah. lebih-lebih lagi sejak anak-anak sudah mula berpuasa. saya sangat mementingkan berbuka di rumah, kerana saya anggap my presence macam a moral support kepada anak-anak. saya rasa most working mothers pun begitu, tak ramai yang mampu berada di rumah on time for breaking fast. saya agak bertuah rasanya sebab sering boleh pulang kerja awal.

oh ya, saya terdengar desas desus kontroversi iklan raya TV3 cuma kerana saya sudah beberapa hari tak tonton tv mahupun baca newspaper maka saya agak ketinggalan. i wonder what's the commotion about until i saw this email forwarded by a friend. ianya adalah kontroversi tentang iklan raya TV3 yang dikatakan mempunyai simbolik menyesatkan dan dipengaruhi Iluminati. memandangkan saya belum lagi menonton iklan sebenar yang saya dengar sudah ditarik balik maka saya rely 100% kepada ulasan blogger kalamul haqq. tidak salah jika saya katakan blogger seorang yang sangat tajam penglihatan dan fikiran kerana dapat mentafsir mesej yang tersembunyi disebalik simbol-simbol yang dipaparkan dalam iklan tersebut. saya belum mengenali beliau tapi saya kira kajian beliau terhadap gerakan iluminati dan freemason agak mendalam jika beliau mampu mentafsir simbol yang tersembunyi dengan begitu terperinci.

saya tidak mahu mengulas lanjut kerana he already did a good job. you can read more here. cuma saya ingin komen menerusi pandangan mata kasar saya sahaja. secara logiknya, unsur-unsur cart santa claus yang dikaburkan sebagai beca terbang merentasi langit dari satu bandar ke satu bandar itu relevan dalam Islam atau masyarakat Melayu? tidak bukan. saya agak terkeliru dan tertanya-tanya sendiri jikalau si creative director sebenarnya tersilap perayaan? tak mungkin bukan? takkanlah tiada seorang pun manusia Melayu Islam yang review iklan tersebut, setidak-tidaknya boleh menasihati. ohh sebenarnya ada, malah orangnya berpangkat tinggi. malang sekali beliau gagal menghalang stesen tv milik tersebut daripada membuat kesilapan yang sangat memalukan or should i say, menghina? saya ambil petikan statement si creative director yang berkata;

"Dalam pada itu Douglas berkata, sebagai Pengarah Kreatif TV3 beliau cuba melahirkan sesuatu yang menarik sesuai dengan tema kali ini iaitu Sinari Lebaran dengan menggambarkan keriangan kanak-kanak.

“Semasa membuat iklan ini, apa yang saya fikir hanyalah untuk melahirkan Melayu milenium dan tidak pernah terlintas untuk menyinggung perasaan orang Islam."

Saya kurang faham apa yang beliau maksudkan dengan "Melayu Milenium"? Tetapi keluar daripada mulut seseorang yang menghasilkan satu iklan yang sangat menyinggung perasaan orang Islam, saya tidak rela lelaki ini meracuni pemikiran Melayu Islam dengan terma barunya melayu milenium pula. Beliau tidak terlintas untuk menyinggung perasaan orang Islam, itu boleh dimaafkan kerana apalah yang beliau tahu tentang sensitiviti Islam. Sama seperti peniaga-peniaga bukan Islam yang sewenang-wenangnya menolak untuk memohon taraf halal kerana menganggap prosedur taraf halal menyusahkan.

Anda fikir saya karut kerana percaya pada teori iluminati dan freemason? Tidak, saya tak pernah fikir ianya sekadar teori kerana saya percaya kepada janji Allah swt akan turun dajjal bermata satu di akhir zaman menyesatkan manusia. Ianya adalah sebahagian daripada kebenaran itu.

enough said about iklan raya kontroversi.
seperti biasa, setiap kali menjelang syawal pasti ada buah tangan buat teachers anak-anak saya. buah tangan kali ini ringkas sahaja. saya cuma bungkuskan choc chip cookies dengan sejenis cookies lain yang dibeli berserta satu bar coklat. yang dalam paperbag purple itu untuk teachers fahmi. yang dalam kotak merah adalah untuk teachers soraya.