Thursday 18 March 2010

Me & My Sweet Tooth

Oh man, I have this craving for kuih akok pulak dah. Baru je last 2 weeks craved for baklava sampai sanggup buat sendiri. Kali ni rasa air liur penuh dalam mulut tunggu masa nak meleleh terliurkan kuih akok. Sebenarnya dah lama dah pendam terliurkan akok, sejak last year lagi. Tak dapat2 nak makan akok Terengganu sebab dah dekat 2 tahun tak balik ganu! Selalunya kalau balik ganu mesti tiap2 petang sepanjang ada kat sana aku jajah pasar batu 6 borong kuih akok – tak kiralah akok nesan ke akok biasa. Tapi selalu kat pasar batu 6 payah nak jumpa akok nesan. Pastu hari nak bertolak balik subang mesti aku pergi collect akok nesan yang dah ditempah siap2 kat padang nenas berhampiran maktab perguruan batu rakit tu, tak jauh juga dari rumah bak (my atok lah). Nasib dekat2 rumah bak ramai orang meniaga kuih & keropok lekor, tak yah aku gi redah pasar paying sebab aku tak tau kat mana lagi ada jual akok.

Akok yang kaler hijau tu is akok original, masa kecik2 dulu tak pernah aku jumpa lagi akok nesan. Nilah semenjak dah kawin baru kukenal akok pakai gula merah. Sedap sangat, dua2 aku suka. Akok hijau tu manis dia manis gula pasir – manis menyengat, potong kaki! Whereas akok nesan ni buat pakai gula merah – rasa dia not overly manis tapi manis dia rasa deep gitu. But I like both ;-)!

Few months ago ada aku beli acuan kuih bahulu yang bentuk bujur tu. masa tu cadang nak buat nekbat konon. Tapi sampai ke hari ni tak terbuat, hehe berangan je lebih. Kalau ku usahakan buat akok boleh juga ye bakar dalam acuan tu, tapi belum tau lah sedap ke tidak ye? Entah bila masa dapat kubuat. Mujur hubby sms tadi bagitau his officemate balik ganu. Cepat je teringatkan akok. Terus kukirim akok nesan and biasa… emmm bestnya kalau dapat. Emmm penat kukulum air liur nih cepat2 lah balik sini tak sabar rasanya weh. kehkehkeh

No comments: