Sunday 13 June 2010

Bola... coklat!

Dalam kesibukan baking project saya minggu lepas, sempat juga buat chocolate ball untuk makan sendiri. Dah lama nak buat tapi tak ter buat lagi. Kebetulan ada sebiji kek lebihan baking sebab tuan punya kek cancel order last minute. Terpaksa tanggung kos kerugian sebiji kek, bila dikenang2kan rasa cuak juga sebab ini bukan kali pertama saya terkena. Apapun daripada membazir dan terbuang begitu aja elok lah saya buat chocolate ball. At least tercapai juga hajat – ada hikmah di sebalik setiap kejadian tu kan?

Chocolate ball is one of my favourite masa kecil dulu. Dulu-dulu bila balik sekolah je mesti singgah bakery berhampiran tempat saya tunggu bas sekolah nak beli chocolate ball. Masa tu harga sebiji is 60sen aja. Lagi satu seingat saya ia lebih dikenali sebagai rum ball. Masa kecil dulu saya tak tahu pun apa itu rum. Bila saya dah tau rum tu sejenis arak yang sering digunakan sebagai bahan buat kek terus saya berhenti beli dan makan rum ball. Moga Allah swt ampunkan dosa saya. Pun begitu sekarang ni saya tengok rum ball tidak lagi dijual sebagai rum ball tetapi dah diberi identity baru sebagai chocolate ball. Sama ada masih menggunakan rum sebagai salah satu bahan perisa atau tidak itu saya tak tahu sebab apa sekalipun nama dia dah ditukar saya tak teringin lagi dah nak beli, cukuplah saya terkena dulu. Pasal itulah saya rasa lebih baik kita bersusah payah masak dan buat sendiri daripada termakan benda2 yang syubahah. Pasal itu jugalah saya bersungguh-sungguh usahakan projek baking ini.

Oklah berbalik kepada cerita chocolate ball. Tak susah pun nak buat. Hancurkan 200gm left over chocolate cake atau butter cake ke orange cake ke tak kisah apa jenis pun but not spongecake. Panaskan ½ cawan cream dalam sauce pan sampai bubble kecil kelihatan dikeliling pan. Tuangkan ke dalam bekas yang berisi 150gm chocolate with 1 sudu besar mentega dan 1 sudu teh esen vanila. Biar sebentar then kacau sampai semua bahan larut. Sejukkan sedikit sebelum digaul rata bersama cake yang telah dihancurkan. Tutup bekas dengan cling wrap dan simpan dalam fridge selama 30min supaya doh lebih mudah dibentuk. Kemudian bolehlah dibulatkan dengan tangan dan golekkan atas chocolate rice. Simpan chocolate ball dalam fridge. Chocolate ball boleh tahan 1 week dalam fridge itupun kalau anda boleh tahan nafsu tengok aja setiap kali buka fridge hehe. Kat rumah saya dalam masa 2 hari aja licin 30biji sebab chocolate ball inilah my source for instant energy booster sepanjang project baking yang memakan masa 3 hari marathon! Tak sempat makan proper food.



Oh ya, original recipe calls for rum which I omitted for obvious reason. Tak menjejaskan rasa pun!

6 comments:

Jaja said...

sedapnya tengok choc ball tu. takmo amik order kah kak lia?

Liasari said...

hi acik,
wat makan sendiri je tuh, blom masuk list menu lagi hehehe

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

awl2 pagi nieh dah terliurrrrrrrrrrrr ;-)

ps > kak dari dulu sy nk ty psl "mamat" yg dok kt blog kak tue .. tp tak tertanya .. cuba kak tgk kat setting layout tue .. try ler buang@ remove

nOLie said...

emm sidapnyerrrrr

Liasari said...

hehe diana,
tulah lain pc lain pic widget yg keluar. kat pc umah kuar menatang biru, kat lappy keluar muka mamat ensem tuh. dah cuba remove from setting layout tak boleh jugak tu yg tensennn

Liasari said...

cik puan nolie,
cik muda umi & aliyah dah sihat ke?