Thursday 26 August 2010

16 Ramadhan 1431H - Tharka Dhall & Kek Gula Hangus

selalunya saya selitkan gambar hidangan iftar dalam main entry, tapi sebab entry saya agak panjang macam penglipur lara bercakap sorang jadi saya asingkan hidangan iftar.

setakat ini saya belum merungut ketandusan idea untuk menu berbuka kan? that's because saya dah siapkan list menu untuk 29 hari berpuasa. jangan salah faham, bukannya saya pentingkan makan, tapi sebagai wanita dan ibu berkerjaya kenalah think forward dan plan kerja saya. bagusnya ada list menu yang saya tampal di dinding kabinet dapur bukan untuk kemudahan saya seorang. maid saya boleh rujuk pada list menu untuk siapkan bahan-bahan mentah supaya bila saya balik boleh terus menumis. hubby pula boleh rujuk list menu untuk dapatkan idea bahan mentah apa yang dia perlu beli di pasar malam sebagai bekalan satu minggu. bila kerja dirancang dengan teratur bolehlah saya sebagai tukang masak diraja bekerja dengan lebih efisien di dapur, iye tak?

pun begitu, saya tak nafikan adakala saya tersasar daripada list menu. menu tu tak perfect macam tuan dia juga. macam semalam tiba-tiba saya rasa bosan tengok menu, tambahan masa saya buat list tu saya takde idea hidangan sesuai for the kids. jadi saya decide untuk masak roti canai segera je for them since diaorang pun suka makan roti canai. saya pun suka juga heeee... kalau beli kat kedai mamak tentulah ada kuah dhall yang sedap tu, tapi bila masak roti canai segera kenalah buat kuah sendiri. saya teringin nak makan kuah dhall yang serupa kat kedai mamak. so i made tharka dhall. yang ini memang sebijik sebijon dhall kat kedai. saya look up the recipe kat internet. bila cari resipi saya selalunya search image instead of web sebab nak pastikan rupa makanan tu betul seperti yang saya mahukan. takdelah nanti tersilap resipi, nak resipi dhall mamak tapi dapat resipi dhalca melayu.

tharka dhall. takdelah susah nak membuatnya, jauh lebih mudah daripada dhalca melayu. cuma nak tunggu kacang dhall empuk ambil masa yang lama. rasanya sebab jenis kacang dhall yang ada kat pantry saya agak keras (kacang dhall ada banyak jenis tau). dah rendam 3 jam dan rebus 3 jam pun tak mau lembut apatah lagi hancur. akhirnya saya blend je dhall tu. masa ni saya rasa kalau ada pressure cooker kan bagus.

saya terlebih rajin buat kuih the day before. saya buat kek gula hangus. kek saya tak tinggi jadi tak nampak sangat sarang lebah di dalamnya. ini gara-gara nak kek yang besar so saya pakai loyang lebar. dapatlah kek lebar tapi rendah.

2 comments:

Unknown said...

sama lah....buat list menu tuk senang bg arahan kat hubby n bibik jlnkan tugas2 diaorg

Liasari said...

hahaha oklah tu kak lia ada geng. hari tu kena perli dgn hubby sbb awal2 dah plan menu.