Wednesday 6 October 2010

Siri Bercakap Pasal Tonsil - Akibat Malas Gosok Gigi

My daughter is sick again. I don't have a thermometer with me last night but her body temperature was high. Itupun selepas dia minum paracemtamol syrup sebelum tidur dan I put wet towel on her forehead serta lightly sponge her body. To tell you the truth, saya rasa sedikit frust dan banyak risau sebab dia demam hampir setiap bulan. I can tell without looking at the calendar ataupun counting how many visit to the clinic sebab sekali dalam setiap bulan I'll be texting her teacher informing her that Yaya won't be going to school. Terlalu kerap dia tak ke sekolah sebab sakit sampai saya boleh memorise. Terlalu kerap dia demam sampai attendance dia kat sekolah tak pernah penuh for any month since she started school!

Kalau dibandingkan dengan zaman dia tak bersekolah dulu memang jauh berbeza. Sakit demam tu memang ada tapi tidak sekerap sekarang. Tak taulah nak kata maybe antibodi dia tak cukup kuat atau maybe deman itu disebabkan her body is reacting dengan persekitaran to build up her antibody. Tapi demam dia kali ini adalah disebabkan infection pada tonsil, again. You know seminggu lepas raya ritu tonsil dia kena infection juga? Yes, dalam tempoh selang sebulan tonsil dia infected lagi, hence the fever. Kesian dia sudahlah badan kurus kering asyik sakit aja. Ni semua sakit keturunan ke apa? Yelah, myself dulu pun kena jangkitan tonsil sejak kecil juga sampai ada masanya berminggu-minggu tak ke sekolah. Sehinggalah saya dah beranak pinak finally saya remove juga kedua-dua tonsil saya sebab ia telah gagal menjalankan fungsi nya dengan baik!

Kesian anak saya kecil-kecil dah kerap demam sebab tonsil. Tapi tulah akibatnya kalau malas gosok gigi dan gargle setiap kali lepas makan. All the germs akan melekat dalam mulut and finally singgah kat tonsil. Dah penat saya tegur dan marah tapi dia buat tak kisah. Saya yang sejak kecil rajin gosok gigi pagi dan malam pun boleh kena jangkitan kuman pada tonsil. Inikan pula orang yang tak gosok gigi or gargle langsung. Aduhai macam mana lagi nak cultivate good habit ni? Padahal tiap-tiap malam dia tengok saya gosok gigi. Agaknya nak kena buat sesi menggosok gigi bersama keluarga setiap pagi dan malam baru menjadi :-E

No comments: