Tuesday 15 February 2011

Esok Cuti Nak Bangun Pukul 12!!!

Selamat bercuti to all ... kecuali saya lah sebab saya kerja macam biasa. Petang ni surau kat rumah saya buat perarakan Maulud Nabi saw jam 5 petang. Melepaslah saya kiranya. Tak tau lah pulak if hubby going to bring the kids to join the parade, bagus juga kalau budak-budak tu ikut.

Bila sebut pasal cuti ni ada cerita lucu pasal anak-anak saya. Taulah kan sejak diaorang bersekolah ni kena bangun pagi awal termasuk lah Yaya. Walaupun dia cuma ke sekolah tadika tapi sebab saya kena keluar jam 7 pagi maka dengan dia sekali kena bersiap awal pagi. Pulak tu dia ni jenis tidur lewat, tak reti nak tidur awal, kalau selagi dia boleh lawan mata, dia akan tahan tidur. Kita suruh dia masuk tidur pun dia tak mau, mesti dia nak kita temankan. Kalau kita teman dia terus tidur takpe lah juga, ni dia duk dalam bilik bermain lah, melukis lah. Kena pulak kita ni waktu malam lah nak siapkan baking, kemas baju etc mana dapat nak temankan dia. Jawabnya tidur lambat dan esoknya mata kelat payah nak buka. Pasal tu bila rest day atau cuti public holiday Yaya dan Fahmi mesti seronok lebih sikit. Both akan buat plan bangun lewat dan siap pesan kat kami jangan kacau diaorang tidur. Aduii as if saya suka diaorang bangun awal, saya lagi suka diaorang sleep in bolehlah saya berkemas, berjogging tanpa gangguan, buat breakfast etc. Selalunya Fahmi pesan kata nak bangun pukul 10 pagi. Tapi malam tadi Yaya pesan kat kami, kata dia "Esok cuti, adik nak bangun pukul 12!". Oh wow, itu rekod melampau kalau dapat bangun pukul 12! Bila saya cerita kat hubby ketawa besar dia nak terburai isi perut.

Nak tau apa jadi pagi tadi masa saya tengah bersiap nak pergi kerja? Yaya bangun pukul 7 pagi! Dia tak tahan nak wee wee, lepas wee wee terus tak nak sambung tidur. Jadi plan nak sleep in sampai pukul 12 tu cuma angan-angan jelah ye. Macam lah saya tak kenal anak saya sorang ni, she's a light sleeper macam saya juga - payah nak tidur, senang terjaga.

Ni nak tunjuk gambar lauk dinner kami malam tadi. Saya kan puasa, pulak tu tengah hit by pms craving. Tetiba terasa nak makan kerabu. Kalau nak tahu saya ni memang tak pernah makan kerabu! Maklumlah saya kan sejak kecil penakut makan sayur, harap dah besar ni je sejak kahwin dengan hubby baru belajar makan sayur dan ulam semua tapi belum pernah makan kerabu ulam. PMS punya pasal tetiba nak makan kerabu ulam. Mujur hubby tak kerja bolehlah saya memujuk rayu minta dia carikan ulam. Balik kerja malam tadi terkejut saya tengok bermacam jenis ulam sebemban kat dapur. Ada daun selom (my favourite), daun pegaga yang saya takut nak makan sebab pahit, ulam raja yang saya tak berapa gemar sebab permukaan daunnya berbula dan rasa dia yang tengik sikit, pucuk paku dan taugeh. Semuanya dalam kuantiti banyak - sebemban kata saya! Perli saya ke incik hubby ni?

Saya buat kerabu daun selom. Sebab daun selom is my favourite ulam, maka saya gunakan kesemuanya dicampur daun pegaga separuh, taugeh segenggam. Saya campur juga hirisan bunga kantan sebab saya cukup suka makan bunga kantan. Bunga ni kalau letak dalam asam pedas memang licin saya kutip dulu sebelum berebut dengan incik hubby.


Tu diaaa, ni baru half portion ada separuh lagi dalam pinggan lain. Bila dah dihiris ulam-ulam tu jadi selambak lah pulak. Takut juga kalau hubby bising saya buat banyak. Selalunya dia akan kata "ni masak banyak-banyak siapa nak makan?" . Yelah kan kalau tak habis saya juga yang membebel sebab orang tak habiskan masakan saya - siapa orang yang kena bebel tu kalau bukan dia hehehe...

First time makan kerabu ulam, ya rabbi sedap rupanya sampaikan bila makan dengan nasi panas terus tak pandang lauk lain. Incik hubby pun sama tak makan lauk lain dah. Lepas tu saya pujuk Fahmi rasa kerabu saya, termakan pujukan saya Fahmi terus minta nasi sejemput makan dengan kerabu. Dia suka tapi pedas sikit katanya padahal saya dah kurangkan cili api. Takpelah dia pun baru belajar makan pedas :-)

By the way, resipi paste kerabu ni saya ikut resipi chef hanieliza tapi bahan-bahan ulamnya saya tambah ikut selera. Selain bunga kantan saya tambah hirisan serai, biar wangi sikit.

Pada saya kerabu dan salad banyak persamaan. Ada dedaun, ada dressing. You can use almost segala jenis sayur, dedaun, ulam (herba) dan sesuaikan lah dengan dressing pilihan. Kalau salad mat salleh mesti letak sedikit olive oil, kadangkala perahan lemon tak banyak bezanya dengan kerabu kita kebiasaannya digaul dengan jus limau kasturi. Kalau mat salleh ada salad buah - kita pun ada kerabu mangga dan betik. Kalau mat salleh ada salad chicken or beef kita pulak ada kerabu perut. Salad tu adalah kerabu mat salleh while kerabu adalah salad orang melayu! Boleh gitu?

No comments: