Monday 14 March 2011

It's School Holiday Already... but...

It is school holiday already! But I don’t feel like a holiday sebab my two little terror bangun awal lah pulak pagi ni. Orang tengah sibuk bersiap nak pergi kerja diaorang pun sama lah menyibuk dalam bilik – main internet games lah, yang sorang tu dah pukul 7.15pagi baru nak solat subuh, takpelah bagus juga dia mau solat tapi mama dia pulak bising sebab tak boleh gi keje cepat nak kena tunggu cik minah mulut becok hantu pulut selesai solat. Kang kalau saya cabut je gi keje ada yang melolong macam langsuir pagi-pagi buta.

Kenapa saya panggil dia cik minah mulut becok hantu pulut? Haa itu pet name baru dia ala-ala tajuk filem komedi seram hantu kat limah balik kampung ke apa tu. Dia (yaya) memang suka tengok cerita hantu kat astro semua tajuk cerita hantu yang terkini dia tau jadi sesuai benarlah saya bagi gelaran ala-ala tajuk cerita hantu (sekarang kan trend tajuk panjang berjela). Saya panggil dia cik minah mulut becok sebab memang dia banyak mulut, cakap tak berhenti macam bertih jagung goreng. Asal celik je mata mulalah berkicau mulut dia tu menyanyi ke bercakap ke membebel ke umpamanya tak payahlah nak bela burung kenari dalam sangkar, cukuplah burung yang tak bersayap ni sorang.Mana pulak dapat gelaran hantu pulut? Dah memang dia ni jenis tak boleh tengok pulut, asal nampak pulut je dia mengigil kalau tak dapat. Tak kiralah pulut kuning ke pulut panggang ke pulut putih makan dengan kuah durian ke hatta kuih pulut seri muka pun dia boleh sapu bahagian pulutnya saja yang kepala dia bagi kat saya. Pagi semalam kami breakfast dengan pulut kuning bersambal ikan bilis yang my mum bekalkan, itupun dia makan tak mau berhenti sampai naik risau saya takut dia overload – berjelanak pulak muntah nanti cukup-cukuplah bermain dengan muntah last week. Dah gitu tak hantu pulut namanya? Tapi bila saya gelar dia cik minah mulut becok hantu pulut dia meriau lah pulak, memang tak boleh bawa bergurau budak sorang ni mulalah mencebik mulut dia macam Donald duck.

Tak macam abang dia yang cool je, kalau kita gurau dia boleh tambah lagi gurauan tu sikit tak terasa hati. Contohnya macam tempohari dalam kereta masa budak berdua tu pandai-pandai suruh mama & daddy dia kasi adik kat diaorang nak sorang satu pulak tu apa diaorang ingat anak patung ke? Incik hubby was trying to turn the table on them jokingly told him abang jelah ada anak sendiri bila dah besar nanti tak payah lah mama & daddy bagi adik. Fahmi dengan cool dan selamba jawab dia nak anak 5, tapi kalau kahwin 2 dia nak anak 10!!! Tapi masalahnya dia tak tau nak kahwin dengan siapa coz dia tak kenal mana-mana girls yang dia berkenan! *lol* Bila kami saja usik tanya Yaya nak kahwin dengan siapa nak tau apa respon dia? Mulalah dia meriau dalam kereta tu membentak-bentak marah siap muncung panjang muka kemek bagai. Oopss mama tarik baliklah soalan tu. Sangat tak sporting okeh!

Jadi cuti sekolah 1 week kali ni, duduklah budak berdua kat rumah menghiburkan hati masing-masing sebab mama & daddy dia kerja tak ambil cuti. Pandailah budak berdua tu menghiburkan diri sendiri, diaorang memang ada je idea nak buat apa setiap hari, yang si mulut becok tu suka menyanyi & menari biarlah dia buat konsert kat rumah di siang hari sebab bila malam tiba dan daddy dah ada kat rumah janganlah ngada-ngada nak meliuk lentuk ada kena jerkah dengan daddy. Daddy dia cukup berbulu tengok aksi liuk lentuk dan kicauan burung tak reti diam tu. Bukan apa, daddy dia risau kalau tabiat suka menyanyi & berjoget tu terbawa-bawa sampai ke besar, tak rela dia tengok anak masuk tv, akademi fantasia bagai. Nauzubillah… saya pun tak restu.

Yang si abang pula hmm… kalau siang main dengan adik jelah. Kalau ada main masak-masak dia lah kena palau jadi tukang rasa, kalau adik main kedai makan dialah jadi pelanggan (si adik jadi tokey kedai/waiter/tukang masak – sungguh gila kuasa!). Nak buat macam mana, si abang ni memang jenis cool tak suka memerintah orang. Petang-petang sure dia orang pergi kayuh basikal dengan firdaus dan haikal kat taman kecil or taman besar. Few weeks ago dah saya ban diaorang daripada keluar rumah seminggu gara-gara celah kangkang Yaya koyak sebab jatuh kat taman kecil. Ngeri saya tengok luka koyak tu okeh. Tapi dalam luka koyak tu pun dia masih melompat terkinja sakan… memang sugar level dalam badan dia ni sedia tinggi kot.

Fahmi ada juga ajak kami pergi jalan-jalan (bercuti lah tu) Dia nak main air macam kat gambang water park tempohari. Tapi tak dapat sebab before this kami dah janji, mama & daddy hanya akan bawa dia main air lagi kalau result ujian dia bagus. Dia baru je ambil ujian prestasi tahap 1 before cuti sekolah, so result tak keluar lagi macam mana nak bawa gi main air? Jawabnya kena tangguh dulu main air sampai keluar result lah ye. Bagusnya Fahmi tak pulak merajuk … dia terima je decision kami seadanya. Tengoklah sejauh mana kesabaran dia. Kalau dia boleh bertahan sampai result keluar insyaAllah ganjarannya berlipat ganda sebab saya ada surprise untuk dia – on top of janji nak main air tu. Saya tau saya banyak menguji dia… saya harap-harap sangat eventually dia akan faham konsep reward plan yang saya gunakan. Saya nak dia mula tahu dan faham kalau dia nak kan apa-apa he has to work towards it. We are not going to give it freely to him. Ni semua nak motivate dia untuk rajin belajar sebenarnya. Sementara tunggu result keluar, cuti sekolah ni biar dia lepak kat rumah main dengan adik dan kawan-kawan. Lagipun dia masih belum recover sepenuhnya daripada stomach bug he catched last week. Sejak sabtu, sakit perut dan mual-mula dia datang semula. Kesian dia asyik ke tandas je but it never dampen his spirits. Masih boleh join kami lunch kat kedai.

Wah banyak betul saya mengomel pasal anak-anak. That’s because the past whole week saya dapat spend hampir sepenuh masa dengan diaorang. I took the week off from baking project so saya dapat lepak dengan diaorang. Rasa seronok dan terhibur just being around them ;-)

The unflattering pic of lempeng kelapa breakfast pagi semalam. Dimakan dengan sambal ikan bilis my mum. Nampak dibelakang sana pulut kuning all time favourite cik minah mulut becok hantu pulut. Sungguhlah tak seragamnya my plates and tea set tu.

No comments: