Friday 6 May 2011

Whenever I have free time I'd indulge in experimenting with new dishes/recipes. But sometimes tak sempat tunggu ada masa lapang, whenever the urge arises even at odd hours saya bantai juga cuba resipi baru, macam laksa johor ni.


Honestly when I made this saya masih lagi recuperating from bad dry cough, bau bahan tumisan terutama cili memang boleh trigger batuk yang tak henti-henti. Tambahan pulak kami baru je balik dari celebrate birthday my maid kat luar, malam pun dah lewat. Ikutkan penat dan tak sihat memang rasa nak tidur je, tapi tangan itchy sangat nak pegang sudip. Balik dari makan kat luar saya terus ke dapur siapkan bahan-bahan dan menumis. Kenapa lah sibuk sangat nak menumis malam-malam buta? Sebab laksa johor ni nak buat hidangan breakfast hari Sabtu. Ayyy tak boleh tunggu pagi ke baru menumis, what's the hurry? Sebab Sabtu tu saya kerja... malas nak bangun awal sangat menumis kang terlajak pulak nak gi kerja.

Saya buat separuh resipi aja tapi lebihkan santan sedikit. Barulah ummphh rasa dia.Kuah mesti masak dengan api perlahan dan mesti pekat betul baru lah ada kick. Mil mesti terkejut kalau dia tau saya masak laksa johor, sebab dia sendiri pun belum pernah saya lihat masak laksa ni.

Boleh katakan hampir kesemua negeri ada resipi laksanya tersendiri. Pantai timur terkenal dengan laksam, utara terkenal dengan laksa asam, belah selatan setahu saya cuma johor saja yang ada laksa johor yang dimakan dengan spaghetti while di sarawak ada laksa sarawak. Laksa johor pada saya adalah kombinasi laksam pantai timur dan laksa asam utara. Kenapa saya cakap macam tu? Sebab kuahnya bersantan macam kuah laksam yang bahan utamanya adalah kuah ikan bersantan. Laksa johor juga ada ciri-ciri laksa asam utara sebab penggunaan asam keping untuk terbitkan rasa masam. End up kuah laksa johor ni rasa dia masam manis berlemak serta berempah. Since laksa johor ni dimakan dengan spaghetti saya terfikir maknanya menu ni agak baru juga tercipta sebab zaman tok nenek dulu kala manalah ada mee spaghetti. And I couldn't help but feel that mungkin juga asalnya orang johor tak ada hidangan laksa tetapi as time goes by hidangan ini dicipta hasil kombinasi laksam dan laksa asam. Pandangan peribadi saya je, belum buat kajian lagi.

Hmm weekend ni nak eksperimen apa ye?

No comments: