Monday 6 June 2011

Jeruk Purut

Orang indon kan tak panggil limau, dipanggilnya jeruk. Masa mula-mula dengar dulu saya terkebil-kebil juga. Contoh, pernah baca alamat di Indonesia which states "Jl. Kebun Jeruk". Wahh saya masa tu ingat hebatnya jeruk di indon sampai diangkat menjadi nama jalan. Sefamous jeruk kat pulau pinang belum ada lagi nama jalan diambil sempena kefamousan jeruk.

Lama-lama saya barulah saya tahu jeruk=limau di indon. Ingat tak entry saya dulu yang ada gambar pokok limau dah berbunga dan berputik? Saya tak pernah update tapi putik limau purut tu didn't make it to the last. Putik-putik buah semuanya gugur macam tu aja. Tak lekat kata orang. Well, memang selalunya begitu, buah pertama susah nak lekat sampai masak ranum. Kena pulak masa berputik tu pokok limau purut saya diserang bugs and grasshopper cukup suka menjamu selera dengan daun-daun limau yang wangi ni. Haaa manusia berebut dengan grasshopper nak makan daun limau. Percaya tak at one time saya susah nak cari daun yang elok sebab semua yang tinggal adalah sisa gigitan grasshopper.

Tapi Alhamdulillah, pokok limau ni tak serik berbuah kali kedua. Dan syukur juga kali ini putiknya lekat.
'Kebun jeruk' di rumah saya. Tapi kebun jeruk saya tak besar, setakat satu pasu je. ;-)

Kali ini ada 3 biji buah limau purut yang menjadi. Harap-harap bertahan lah ia. My mum suruh alih je pokok tanam atas tanah, biar cepat lagi besar sebab jauh sikit akarnya boleh cari makan. Tapi saya rasa biarlah dia membesar dalam pasu ni je, sebab tanah depan rumah tak dalam mana, tak jauh pun akar pokok boleh cari makan.

No comments: