Thursday 4 August 2011

4 Ramadhan 1432H - Kari Ikan Mamak

Beriya-iya lah saya tinggalkan ofis awal semalam sebab niat dalam hati kalau saya boleh reach home in 1 hour (speedinglah tu!) sempatlah saya fetch Fahmi from kelas agama, tak perlu dia jalan kaki. Tapi dah ketentuan Allah swt bukan rezeki saya semalam. Jalan kat pulau indah jam lagi, ada lori tercabut tayar. Pelik tapi kenyataannya memang kejadian begini selalu terjadi setiap kali waktu orang balik kerja. Haha...

Balik rumah terus saya tukar profesion jadi tukang masak. Kalau ikutkan menu asal patutnya kakak masak asam pedas tapi incik hubby dah keboringan makan asam pedas. Makanya saya ubah menu menjadi kari ikan. Huh masak kari ikan memang tak boleh lepaskan kat tangan kakak, nanti incik hubby tak berkenan. Maid saya ni dia boleh masak tapi masakan dia takde perasaan. Orang kalau masak takde perasaan memang masakan tu akan hilang rasa. Kita buat apa pun kalau ada passion mesti menjadi kan?

Kari ikan style mamak lah konon. Saya guna ikan merah yang dok keras kejung dalam freezer since last week. Takut rasa dia dah tak fresh jadi saya basuh dengan asam jawa dan tos betul-betul kering. Lepas tu goreng sekejap takut isinya relai dan nak elak rasa ikan lama.

Ini menu kesukaan Fahmi. Tumis taugeh. Tapi dah tak rupa tumis taugeh lagi dah. Selak kucai jumpa kucai, selak tauhu jumpa tauhu. Abih taugehnya mana? Heheh ...nak cari taugeh pun tak jumpa. Sarat dengan kucai dan tauhu. Bukan apa, taugeh tinggal sejemput saja jadi daripada berebut nanti saya tambah carrot dan kucai banyak sikit. Tauhu tu memang sengaja dihabiskan stok, nanti terbiar sampai busuk pulak.

No comments: