Monday 1 August 2011

Iftar Day 1 - "Lagi Berapa Minit?"

Today's iftar hidangan simple je. Nasi berlaukkan ayam percik dan kerabu ulam campur- pegaga+selom+ulam raja+taugeh. Mil masa duduk dengan kami tempohari pernah komen, macam mana orang duduk bandar pandai makan ulam. Orang kampung pun tak makan ulam. Uikss... saya mengaku saya tak suka makan sayur. Makan ulam ni pun saya baru belajar lepas bersalinkan Fahmi. Lagipun ulam sekarang kan easily available kat pasar malam or pasar tani, tak payah tunggu duduk kampung baru dapat makan ulam. Nak tanam sendiri dalam pasu pun boleh ;-).

Ayam percik dah siap masak semalam, simpan dalam peti sejuk. Hari ni tinggal bakar je. Since menu pun simple ada masa buat onde-onde a.k.a buah melaka. Ada kurma sekotak pemberian teacher aqilah, boleh bertahan sampai 2nd week tak payah beli. Alhamdulillah murah rezeki dan murah juga rezeki teacher aqilah. Dah cukuplah untuk kami anak beranak. Tak perlu hidangan penuh semeja dan tak payah membazir. Cuma saya lihat Fahmi teragak-agak sedikit nak makan masa berbuka. Bukan sebab tak berselera, tapi sebab pilihan sikit sangat kot! Haha. Dia sama dengan daddy dia dah terbiasa bila waktu berbuka makan kuih muih ringan dulu baru makan nasi. Kuih yang ada cuma onde-onde. Sudahnya tortilla ayam baki sahur pun dia bedal!

Kesian kat Fahmi semalam tepat seperti jangkaan saya, dia melepet lembik. Kakak kata dia asyik bertanya "Dah pukul berapa?" berulang-ulang kali. Bila saya balik kerja pun dia tanya "Lama lagi ke mama?" "Dah pukul berapa mama?" "Lagi berapa minit?". Hah part lagi berapa minit tu dia tanya selang 1/2 minit. Lepas tu bila jawapan saya masih tak banyak berubah dia nak marah. Aduhaiii anak teruna kuseorang ni, naik risau pulak bila kenangkan esok dia mula sekolah. Nak berulang ke sekolah pagi dan sekolah agama, jangan sampai meniarap atas jalan sudah!

Kalau tahun yang sudah setiap kali tiba ramadhan mesti saya fikirkan satu tema untuk tahun tersebut. Contohnya tahun lepas kami sepakat nak elakkan pembaziran dan minimise perbelanjaan di bazar ramadhan. This year saya tak terfikir lagi tema apa. Just go with the flow lah agaknya. Dan dah tentu bab elak pembaziran tu masih dikekalkan.

Onde-onde comel ni dihadap dek Yaya sampai habis.


Bunga apakah ini. Comel kecil je. Inilah bunga limau kasturi. Dah setahun lebih saya bela tiba-tiba barulah kini nak ambil gambarnya. Bukan sebab apa, after more than 1 year barulah saya perasan yang bunga limau kasturi ni mengeluarkan bau wangi seakan-akan bau bunga melur!Minggu lepas pokok ni mula berbunga lebat. Dalam tempoh itu juga saya asyik tercium bau wangi setiap kali melintas nak masuk pintu rumah. Mula-mula rasa pelik sebab kami tak tanam bunga melur. Pagi Ahad lepas saya tergerak hati nak cium bunga ni. Misteri bau wangi terjawab sudah ;-). Lah, jakun!

No comments: