Friday 21 October 2011

Pandan Macarons

Lepas buat kek span pandan last week tiba-tiba I got hooked up with pandan aroma and taste pulak
terus datang idea nak buat pandan macarons
saya memang suka aroma segar pandan, rasanya apatah lagi
saya suka selitkan daun pandan dalam almari baju, dicelah-celah lipatan baju
dalam beg telekung, dalam kereta pun sama because I can’t stand bau car perfumes yang ada kat pasaran

tapi untuk macarons ni saya guna artificial pandan aroma paste cap kopoe-kopoe
saya letak dalam ½ sudu kecil je dan tambah pewarna serbuk apple green
terasa lah juga pandan tapi agak mild
saya tersilap percaturan sebab pandan aroma paste tu sebenarnya lebih sesuai ditambah for colouring bukan untuk perisa
I should have add few drops of star brand pandan flavor


I give my pandan macs combination of cinnamon cream cheese filling and choc ganache.
Umm ummmph memang sedap
Tapi lebih sedap lagi kalau letak cinnamon flavoured cream cheese filing semata-mata
Cinnamon gives the macaron a little bit of local touch

I also made strawberry flavoured macs last weekend. Tau jelah anak dara saya ni kan hantu strawberry on top of hantu pulut dan hantu durian.
I bought fresh strawberries almost every week now since Australian strawberries are on season
Esok bila dah off season baru berehat beli strawberries, tunggu Korean one come back on the shelf pulak
But these strawberry flavoured macs tak letak fresh strawberries pun, melainkan guna strawberry paste semata-mata
Saya ada buat white choc strawberry ganache few weeks ago tapi rasa tak menepati selera

Jadi yang ini saya letak filing choc ganache
Cuba teka bila pandan macs dan strawberry macs duduk side by side begini which one yang diserbu dulu?
You are right! Tak kiralah kanak-kanak ke orang dewasa ke, we are attracted by colours. So the red ones goes first. My children and anak-anak buah semua habiskan the red ones.

I put them nicely in a box sebab nak kirim kat my brother dia pun suka macs!

No comments: