Sunday 10 June 2012

Kerabu Mangga & Epal

Tengahari tadi kekeringan idea nak masak apa for lunch.
Biasalah kalau tengah bendera merah ni nafsu makan kurang. Masalahnya saya ni kalau tak bernafsu makan, masak pun jadi tak bernafsu.
Kalau time pre-mens tu deria rasa saya over sensitif, hidung jadi seolah-olah boleh mencium berbagai bau makanan yang sedap-sedap, lepas tu liur selalu kecur je dan kombinasi ini akan mencetuskan macam-macam idea masakan. Pelik kan?

Tanya incik suami dia terasa nak makan apa tapi dijawabnya apa-apa jelah. Aiseyyy memang payah kerja tukang masak hari ni. Dia kan nak berpergian 1 minggu jadi haruslah sebelum dia pergi saya masak untuk dia. Sungguhpun hari minggu takkan nak layan makan kat luar manjang. Maka belilah ikan siakap seekor. Buat siakap kukus jelah, sup sayur yang tak dijamah semalam masih ada dalam fridge. Nak tambah apa lagi ye? Hmmm saya nampak banyak mangga muda kat kedai Acheh tu, grab 2 biji jadilah.

Tengahari itu, mangga muda yang tak berapa nak muda sebab dah kekuningan pun saya racik, gaul dengan buah epal hijau baki minggu lepas yang dihiris halus, bawang merah hiris, bunga kantan, hirisan serai dan gaul semua dengan lada tumbuk dengan udang kering. Last sekali tabur dengan kacang goreng tumbuk kasar.


Jadilah Kerabu Mangga & Epal

Saya tak pernah buat. Makan pernah sekali masa duduk rumah arwah Tok Wan (nenek saudara sebelah abah). My second cousins si Rahmah dan Hawa yang few years younger than me yang buat. Bergotong royong mereka di dapur buat sebesen besar. Maklumlah yang nak makan tu ramai. Saya balik kerja jadi tukang tengok. Dah sah-sah lah ahkak zaman tu memang tak reti masak. Apatah lagi benda yang ahkak tak gemar makan lagilah malas nak ambil pot.

Tapi sebab dah bajet hidangkan lauk ala-ala Melayu, selitkan kerabu mangga dan epal biar nampak kelainan sikit. Kejutan kecil kat hubby sebab saya tak pernah hidang benda ni kat dia. Kalau mak saya confirm suka. Owh, tak sangka incik hubby suka juga makan kerabu mangga & epal ni. Sedap kata dia sebab kacang tumbuk tu. Mission accomplished! :-)

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya pun duduk di perth, tengah teringin nak makan mangga muda. Kedai acheh yang awak katakan ada jual mangga muda di mana ya? Saya tinggal di wilson.

- ina-

in1811@yahoo.com