Tuesday 11 September 2012

Clumsy = Pain = Yoga

Arghh!!! My back is killing me!

Saya sedang sakit belakang. From the waist area on the right to lower back.
Puncanya eksiden kecil di rumah. Eksiden pula berpunca dari ke 'clumsy' an saya.
Nak cakap cemerkap (clumsy in Malay) susah pula nak faham. Maklumlah, perkataan yang jarang kita guna dan tak begitu popular di kalangan masyarakat kita.
Bukannya setiap hari orang belek Kamus Dewan.

The other day cik Yaya tanya saya apa maksud clumsy. Sebab Daddy dia kata dia clumsy because dia selalu drop barang.
Saya jawab cemerkap.
Semua berkerut dahi. It sounded alien. Like I said cemerkap jarang digunakan dalam perbualan harian.
Senang cakap - clumsy = proneness to accident, careless, rough
Cemerkap = tidak cermat (dalam sesuatu pekerjaan), kasar

Yaya = not clumsy but has butterfingers (things slipped from her hands/grip)
Note: butterfingers di sini tidak merujuk kepada a Malaysian music band or a biscuit by the same name ye.


Mama = clumsy
Sebab membongkok berhampiran meja makan yang besar bagak,
tahu dan sedar ada meja di belakang tapi tetap bangun dengan cepat sampai pinggang terhantuk dan tersangkut pada bucu meja sampai meja terangkat sedikit dan cutlery set di atas meja pun berdenting!
Mak tuan kuatnya pinggang ko, boleh buat angkat meja!
Orang tarik bas dengan rambut masuk guinness book of record, awak angkat meja dengan pinggang padan masuk blog jelah weh.

Kena pulak time tu sibuk baking and decorating cakes.
Buat kerja yang banyak perlu duduk berjam-jam berulit buttercream dan menerap fondant.
Memang bertambah-tambah derita.
Bangun tidur terasa badan bagan digelek steamroll.
Tidur tak boleh mengiring ke kanan, alamat macam nenek kebayan lah saya bila bangun nanti.
Itulah, dulu rajin telan pil kalsium, glucosamine bagai. Ni dah sebulan setengah tak telan supplemen. Mana badan nak dapat ketahanan asyik dilenjan aja.


Jadi time sakit ni saya skip jogging.
Saya cuba buat senaman yoga instead. I found a good video on yoga for lower back pain by Esther Eckhart.
On weekdays adakalanya berselang hari saya buat senaman yoga yang simple terutama untuk kuatkan tulang belakang. Ahkak sedar diri dik, umur meningkat tulang pun naik berkarat kalau tak bersenam dik non.
Nak aerobic rasa energetic sangat takut lutut ahkak tak kuat kikiki.





Lepas buat senaman yoga for lower back pain ni memang terasa perbezaannya.
Rasa stiff hilang, lega sedikit.


Esther ni ada banyak post video yoga dia kat youtube. Ada satu senaman for neck and shoulder pain pun saya suka buat.
Bagus untuk relief pain and stiffness terutama selepas saya berhempas pulas mengerjakan kek. ;-)




2 comments:

azieazah said...

Saya kat kampung dulu memang dok guna perkataaan cemerkap la. Rasanya orang belah Utara semua guna ‘cemerkap’.

Liasari said...

Hah kak Azie,
finally! oh gitu ye jd cemerkap mmg biasa dlm pertuturan seharian org utara lah. tenkiu for pencerahan