Monday 1 April 2013

Allah Sebaik-baik Perancang...

Lamanya tak berblogging kan? Sampai sudah berganti bulan. Pejam celik pejam celik sudahpun masuk bulan April. I intented to write more frequent in March. March being the anniversary month of my blog. Tapi sayangnya keadaan tidak mengizinkan.

Dalam kesibukan baking saya dapat sedikit masa senggang yang saya fikir boleh diisi dengan updating my blog dan blog baking saya. Tapi kesihatan pula merudum. Seminggu terbuang begitu saja kerana melayan sakit akibat jangkitan pada telinga kiri yang menyebabkan kelenjar pada tengkuk saya membengkak termasuk sakit kepala yang tak mau hilang sepanjang masa itu. Macam-macam rancangan nak dibuat sementara dapat break from baking tapi satu pun tak kesampaian. Frust.

Kita hanya merancang, tapi Allah sebaik-baik perancang...

Entry terakhir bulan Mac bertarikh 20/3/2013 pun saya buat dalam kelam kabut. Kerana dalam minggu itu saya terpaksa pulun bekerja 16jam sehari menyiapkan bahan-bahan untuk pameran di Dessert Fair, Campus Festival 2013 di MMU, Cyberjaya pada 26-27 Mac 2013. Terpaksa buat preparation in advance kerana saya berpergian dan hanya pulang sehari sebelum festival tersebut. Berpergian ke mana? Terengganu. Ingat tak kenduri kahwin sepupu saya yang pernah saya sebut dulu? Saya janji dengan dia saya akan hadiahkan sebiji kek hantaran.

Saya sepatutnya bertolak ke Terengganu pada awal pagi Jumaat 22 Mac. Tapi tertunda ke tengahari kerana ada kecemasan. Mil dimasukkan ke wad di HUKM kerana kedua-dua belah kakinya tak boleh bergerak. Fikirkan statusnya as a cancer patient yang belum declare cleared from cancer adik beradik mr hubby sepakat rujuk ke HUKM saja. Tambahan servis dan rawatan yang dibuat oleh hospital segamat sangat-sangat mengecewakan.

Kita boleh merancang, tetapi Allah sebaik-baik perancang...


Booth di Dessert Fair, Campus Festival 2013, MMU Cyberjaya


Trip balik ke Terengganu pun singkat saja. Tiba Jumaat malam. Kenduri Sabtu. Ahad pagi sudah merempit balik ke Shah Alam semula. Semuanya kerana komitmen untuk festival itu. Dan buat sementara waktu saya tidak dapat menjenguk mil di hospital. Rancangan nak ambil giliran menjaga mil pada malam hari Khamis minggu lepas juga tidak kesampaian kerana kakak ipar nak take over. Saya redha sebab sebaik selesai 2 hari menjaga booth di MMU saya terus tak boleh bangun. Keras kejung urat-urat badan, tak pernah rasa sakit sebegini. Letih lesu biasa. Inilah bahana bekerja 16jam sehari selama beberapa hari berturut-turut sampai hilang 3kg! Dalam keadaan saya sendiri sakit bagaimana mampu saya menjaga orang sakit?

Kita hanya merancang...

Buat masa ini mil masih warded di HUKM. Test after test done. Belum dapat dipastikan penyakitnya. Belum dapat disembuhkan. Hanya pada Allah kami berserah, moga dipermudahkan urusan. Moga dipermudahkan dugaan buat mil. Moga cepat sembuh. Amin.






2 comments:

azieazah said...

Allahuakbarrr..
banyak betul peristiwa yang menduga kekuatan dan kesabaran.

Tak mengapa la blog dihentikan seketika. Nampak gaya banyak perkara lain yang perlukan perhatian.

Semoga segera sembuh dan semoga ibunda mertua juga beransur pulih dan sejahtera.
Aamiinnnn

Liasari said...

Terima kasih kak azie. Saat ini sangat-sangat memerlukan doa daripada semua.