Friday 12 July 2013

3 Ramadhan 1434H - Chicken Stroganoff


Hari ini saya sibuk siapkan tempahan kek orang. Ada 2 biji. Jadi masak untuk iftar pun mesti mau yang senang je. Takde masa nak bersilat lama-lama kat dapur. Kerja banyak pakai tangan kanan today. Jadi haruslah beringat supaya tangan dan bahu ini tak mogok. Kang lagi azab kena gantung kuali apron spatula semua.


Saya pilih untuk masak Chicken Stroganoff. Satu hidangan seakan-akan stew yang berasal dari Russia. Bahan-bahan dan kaedah membuatnya tak susah. Kejap je. Yang penting hasilnya lazat menjilat jari!




Bahan-bahan:

1/2 ekor ayam dipotong
1 - 2 biji bawang besar dihiris halus
3 ulas bawang putih diketuk dan cincang
6 biji cendawan butang segar dihiris halus
1 cawan air rebusan ayam atau ganti dengan 1/2 kiub ayam (dilute dalam 1 cawan air)
2 sudu besar sos tiram
1 cawan krim masam (saya guna jenama sunglo 1 bekas kecil)
Garam dan serbuk lada sulah secukup rasa



Mula-mula panaskan oven pada suhu 180C. Sementara itu, goreng ayam dengan minyak sedikit dalam frying pan. Cukup sekadar kering air atau bahagian luarnya keperangan. Kemudian sautee bawang besar yang dihiris halus bersama bawang putih dan cendawan butang segar sehingga layu. Masukkan air rebusan ayam dan sos tiram. Renihkan 2-3 minit. Masukkan ayam yang separuh masak tadi. Biar kuah pekat sedikit. Kemudian masukkan krim masam dan ratakan garam serta serbuk lada sulah. Boleh transfer ke casserole dish dan masukkan dalam oven selama 30min.





Boleh makan dengan nasi. Tapi saya lebih gemar makan dengan roti yang disapu dengan garlic butter buatan sendiri dan dibakar sekejap atas kuali leper. Ummm... lemak berkrim disukai ramai! Makan dengan citrus salad, terasa sihat sikit. Haha... delusional!



No comments: