Thursday 12 September 2013

Grounding... dan Hasilnya


Ada orang kena grounded selama 1 minggu. Uihhh lama tu. Sebab dia break rules dalam rumah ini. Siapa suruh dia break rules. Kan dah kena tahanan rumah. Bukan tak tau Mama dia ni ala komando ... hahahaha *evil laugh*


Saya bukan suka-suka nak grounded anak-anak. Selalunya saya beri arahan tahanan rumah bila aktiviti mereka di luar rumah tu beri kesan buruk. Contoh, kalau mereka main bolasepak sampai kemek kereta jiran atau pecah cermin rumah jiran. Tapi Alhamdulillah setakat ini belum berlaku lagi kecederaan pada harta benda orang sebab mereka dipantau dari tingkap bilik saya. 


Cuma kali ini Fahmi kena grounded sebab dia langgar peraturan tak boleh keluar bermain pada setiap petang Jumaat. Saya tetapkan aturan sebegini sebab Jumaat sebelah malam dia dan adiknya ada latihan taekwondo. Saya nak elakkan mereka lambat bersiap ke kelas atau jadi terlalu letih akibat bermain petang. Standing instruction ni semua dah faham dan terima. Tapi biasalah ada yang tak tahan godaan nak bermain dengan kawan-kawan. Mama dia pulak time tu tengah sibuk siapkan kek tempahan orang. Saya kalau dah concerntrate buat kerja orang cakap apa pun saya umpama dengar tak dengar je. Mula-mula dia cakap tak dapat main kat luar dia nak ajak kawan main dalam pagar. Tapi end up dia main kat luar pagar jugak. Mula-mula cakap jam 6.30 petang dah masuk rumah, makan dan mandi serta siap-siap untuk solat Maghrib serta bersiap ke kelas. Tapi sampai jam 6.45 petang tak nampak batang hidung. Rupa-rupanya dia kayuh basikal kawan sampai ke taman di hujung lorong. Lepas tu, mainan yang dia baru beli pun hilang sebahagian aksesorinya sebab dia lantakkan kat luar pagar. Emmm... apalagi dapatlah 'tazkirah' sebelum Maghrib atas sejadah. Bercucuranlah air mata boleh tadah buat hantaran meminang puteri gunung ledang.


Penghujung 'tazkirah' itu ada sesi menjatuhkan hukuman... dengan persetujuan si pesalah. Eh maunya dia tak setuju. Bernanah telinga sambung 'tazkirah' nanti kikikiki. 'Tazkirah' saya bukanlah jenis one-way traffic. Saya lontarkan soalan dan suruh dia fikir serta jawab. Saya mau dia faham apa kesan dia break rules petang itu. Saya juga pastikan dia faham hukuman yang diberikan bukan untuk menganiaya, tetapi sebagai pengajaran untuk masa depan. Bila dia faham maka lebih mudah untuk dia terima dengan hati terbuka.


Alhamdulillah, dia patuh jalani hukuman grounded. Memang tak keluar rumah langsung. Dan takde lah merungut pun. Kadang saya yang rasa kesian. Ada satu hari tu kawan dia datang ajak keluar main. Fahmi dari tingkap rumah cuma jerit bagitau dia tak boleh keluar rumah. Alahai kesian lah pulak. Tapi mr hubby pesan, kalau nak buat biar betul-betul, jangan kita kalah dengan hati sebab nanti anak-anak tau kelemahan kita. So kena keraskan hati untuk kebaikan dia. Kemudian saya perasan dah banyak hari kawan-kawan dia tak datang ajak bermain. Semalam saya tanya dia kawan-kawan dia tau ke dia kena grounded. Dia kata tahu. Bila saya tanya, diaorang tahu ke grounded sebab apa. Tapi kawan-kawannya tak tanya lanjut. At least he has been spared from embarassament. Tentu malu kalau cakap kena grounded sebab mak marah langgar peraturan kan? Saya tak taulah mereka faham atau tak erti grounded. Mungkin kami saja yang pakai sistem grounding ni kot. Wallahu'alam. 


Seminggu Fahmi kena grounded ingat Mama dia senang hati ke? Saya yang gelisah tak boleh duduk diam sebab tengok dia gelisah sepanjang masa. Maunya tak gelisah kalau dah biasa tiap petang keluar bermain. Sekali dua dia kata bosan. Dia tak merungut kena grounded tapi dia bosan tak tau nak buat apa. Tambahan pulak minggu ni anak-anak saya diberi cuti oleh sekolah sebab kelas banyak digunakan untuk peperiksaan UPSR. Lagilah fenin mamat tu mati kutu tak tau nak buat apa. Jadi saya carikan dia aktiviti dalam rumah untuk kill the time and make his grounded period bearable. Cukuplah dah kena grounding dia boleh terima, saya tak mau seksa jiwa raga dia sampai terbit pula rasa marah kat mak pak dia. 


Jadi selama dia kena grounded, inilah aktiviti dia.....






Mewarna. 
Yang ini hasil kerja Fahmi. Tempohari saya bantu dia siapkan 1 untuk pertandingan mewarna gambar hari merdeka. Dia dah hantar. Fahmi memang tak mahir melukis apatah lagi bermain dengan warna. Saya perhatikan kalau dapat homework mewarna dia mesti stress. Dia takut-takut nak main dengan warna. Kalau mewarna tu punyalah tipis antara nampak dengan tidak. Saya pulak yang geram. Hahahaha... Sebab saya suka mewarna dan melukis. Bila saya bantu beri dia idea cara mewarna dengan lebih berkesan dan menarik, saya lihat dia seronok dengan hasilnya. Dia yang minta nak buat lagi, jadi saya cari gambar-gambar kat internet, print dan bagi dia berlatih warna dengan teknik yang saya ajar.
Setakat mewarna dengan pensil warna tak susah mana. Ajar dia buat beberapa tona warna. Ajar dia guna warna-warna terang. Dan paling penting saya habaq kat dia, there is no right wrong in arts.
Dia kata penat, tapi dia happy dengan hasilnya.






Yang ini hasil kerja mewarna cik Yaya. Tapi belum siap. Dia yang memang sedia minat melukis dan mewarna lagilah teruja nak ikut sama aktiviti yang asalnya saya buat untuk Fahmi. Tapi cik Yaya ni manja terlebih, buat sikit mengadu penat lepas tu suruh Mama dia tolong sambung. Haisyyyy... Mama dia pulak tengah naik syeikh mewarna, almaklum dah lama tak pegang pensil warna. Sekali dapat tak mau lepas hahahaha. Sudahnya tangan dan bahu kiri saya dah lenguh dan sengal-sengal. Ambik ko! Suka sangat kan?


So, hasil grounding? Sengal tangan mak dik non!!!



Nota: 
Grounding is a form of punishment given to children for their bad behaviour or poor performance in school (for full definition, please refer to cik Wikipedia). In my house, we extend it to cover situation where the children break certain rules. Dan seperti lazimnya, a grounded person is not allowed to go out for a certain period of time. 

4 comments:

AdanyaKauUntukku said...

pandai yek depa ni mewarna
si alieyah tu..kelautt
ibu lagilah..tak de seni
cuma heran..babah dia memang pandai melukis sume..tapi anak2 sume tak pandai....ikot gen ibu plak depa..ha h ha

Liasari said...

hahaha ila, bukan x pandai kot tapi x berlatih lagi.
mcm anak2 lia pun x pandai gak mewarna, bila dah ajar ok pulak walaupun sbnrnya skil pakai pensil warna ni tahap tadika je hihih.
wahhh bestnya hubby ila pandai melukis. rasanya klu ila boost skit semangat anak2 ttu ada salah sorang yg mau mengikut jejak babahnya kot?

Ayu said...

Ya Allah berbakatnya anak2 Kak Lia. Dua2 hasil mewarna tu cantik sgt!!

Liasari said...

Ayu,

Bakat 'terbenam' bukan bakat terpendam... time kena grounded baru timbul minat, kalau tidak emmphhh harammmm... hehe