Friday 13 December 2013

Kuih Cakoi @ Kayu Keramat


Masa kecil dulu, saya suka ikut arwah Atuk keluar pagi-pagi lepas subuh cari sarapan.
Hebak mung. Duk kampung tapi kalau sarapan beli sentiasa.
Kami selalu berjalan kaki je. Bukannya sebab dekat.
Tapi sebab tak muat nak berangkut naik motor. 
Atau barangkali arwah Atuk lebih suka berjalan kaki waktu pagi. Saya pun suka sangat.
Walaupun penat. Hala balik lagi penat menjijit beg plastik kiri kanan tangan.
Maklum, memborong sarapan untuk seisi rumah yang sekali ramai pakat balik memang penuh dari ruang tamu sampai ke dapur bersusun tidur!!!


Kalau membeli dengan arwah Atuk, tak pernah tinggal beli kayu keramat. Ye, itu nama glamor kuih cakoi di kampung saya. Saya suka yang amat. Cicah dengan teh panas. Uihhh heaven sangat.





Sambil menunggu orang menggoreng kayu keramat, saya ralit perati macam mana kaedah mereka buat. Doh tepung penuh sebesen. Doh ditarik sikit kemudian dipotong dengan pisau dan terus masuk dalam kuali. 
Tak perlu dicanai bagai. Hasilnya, kayu keramat@cakoi siap digoreng berbentuk diamond. 
Ternyata berbeza dengan kuih cakoi yang asalnya dijual peniaga-peniaga cina. Bentuknya panjang dan berkembar dua bukan?
Sekarang dah ramai peniaga Melayu jual kuih cakoi yang sama.




Baru saya tahu, orang makan kuih cakoi cicah kuah kastad manis.
Zaman kecil dulu saya cicah teh panas aja.
Tapi tak kisahlah apa jua cara. Selera saya pun sudah berubah.
Cicah kuah kastad pun sedap juga. Ini pun saya buat sebab terasa sangat rindu nak makan kuih cakoi.
Dan terasa sangat gatal tangan ini nak membuatnya sendiri.
Resipi asal oleh foodblogger terkenal MamaFami. Tapi saya ambil dari blog IzahDaut.
Boleh try google sendiri ye ;-)

No comments: