Thursday 10 July 2014

12 Ramadan 1435H - Soto Bihun... instant je


Saya dah lama tak masak sup. Sejak maid balik tak pernah lagi masak sup. Sampai cik Yaya pun kata, "Mama masaklah sup. Dah lama tak makan sup". Sebenarnya bukan tak nak buat sup lagi dah. Tapi ada dua sebab yang memberatkan tangan ni. Pertama, dalam rumah ni semua orang makan sup kecuali Fahmi. Dia memang tak gemar sup. Kalau bagi dia kari or benda-benda berempah laju je. Leceh pula bila semua makan sup kemduian untuk Fahmi seorang kena siapkan lauk lain. Dan sebab kedua, errr... berat nak buat sup ni... sebab...sebab... err saya dah lupa macam mana nak buat sup ayam!!! 
Boleh lupa gitu? Adoiii lah nampak sangat bab buat sup ni saya dah serah 100% kat tangan maid dulu sampai dia dah pro buat sup yang ikut selera kami. Saya pulak yang lupa cara nak dapatkan rasa sup seperti saya ajar dia dulu.




Kerana nak juga makan sup maka saya buatlah Soto Bihun. Malas nak pening adjust rasa, kita pakai rempah segera dari peket je. Jenama kegemaran saya ADAMI. Rasa sup soto nya memang menepati citarasa. Bahan-bahan sampingan lain haruslah buat sendiri. 


Saya bikin pegedil kentang banyak-banyak sebab cik Yaya peminat pegedil. Kalau dia meratah mau tak ingat orang lain. Kentang saya goreng supaya pegedil mudah dibentuk dan tak lembik. Kalau kita rebus dia lembik. Gaulkan dengan bawang goreng, racik daun sup dan letak garam serta lada sudah. Cukup membangkitkan rasa pegedil. While kami 3 beranak makan soto bihun, Fahmi makanlah nasi dengan kari ikan. Hmmphh... nalla sangat!

No comments: