Thursday 18 December 2014

Cuti-Cuti Pantai Timur ~ Kota Bharu Part 4 ~ Pantai Cahaya Bulan & Maggi Ketam Rabak Poket


As I said in yesterday's post, we were supposed to leave KB after 1 night stay. Tapi kerana mr hubby masih kepenatan, maka selepas ronda-ronda muzium kami balik hotel dan baring-baring sahaja. Atau lebih tepatnya melakukan aktiviti 'recharge'. Yelah ingat handphone je ke nak ke charge energy? Kot smartphones tu ok lagi ada powerbank... ni manusia dik oiiii mana ada powerbank. 


Selesai 'recharge' dan solat Asar kami keluar. Destinasi dituju adalah Pantai Cahaya Bulan. Kawan-kawan mr hubby ada yang nasihat tak payah lah pergi PCB, dah tercemar kata mereka. Kalau nak pergi pantai carilah pantai yang kat kampung-kampung. Tapi masalahnya mereka tak nak pulak be specific by naming the beaches. Cakaplah Pantai Bisikan Bayu ke, Pantai Irama di Bachok ke, tak pun Pantai Tok Bali yang famous tu kan. Senang sikit nak tuju atau tenyeh kat waze. Dah tak kuasa nak tercari-cari, kita pergi PCB je yang tak jauh pun dari KB.


Bila orang kata PCB dah tercemar saya gambarkan pantai yang kotor atau banyak pemandangan yang kurang manis. Ohhh rupa-rupanya sebab PCB ni pantainya sudah terhakis dan terpaksa ditambak serta dibina benteng pemecah ombak atau lebih mudah saya sebut dalam bahasa mat salih nya 'breakwater'. Ini untuk mengelakkan hakisan yang lebih teruk lagi. Saya tak pasti bagaimana rupa asal pantai ini. Tapi melihatkan binaan 'breakwater' nya yang menggunakan armour rock bersaiz besar berserta unjuran breakwater ke tengah laut hampir setiap 10meter serta panjangnya breakwater ini hingga sayup mata memandang; saya rasa hakisannya tentu sangat  teruk.


Ombak juga tinggi dan ganas ketika kunjungan kami. Waktu ini banjir gelombang pertama sudahpun reda dan cuaca sangat cerah. Pun begitu, ombaknya masih tinggi dan kuat menghempas ke breakwater. Terjerit-jerit suka pengunjung yang terkena percikan air hempasan ombak. Sambil-sambil kami merenung jauh mengamati sifat ombak, sempat saya bercerita kat anak-anak sambil imbas balik pasal teknologi pembinaan breakwater hasil ilmu yang saya sedut masa bekerja dengan syarikat kejuruteraan marin dulu. Bina breakwater dan tambak laut ni memang ruji bagi kami. Fahmi kelihatannya sangat berminat dengan setiap butir bicara saya dan mr hubby.



Fahmi sangat asyik merenung ombak. Lama dia begitu dari berdiri sampai duduk. Entah apa yang dia fikirkan sampai letak tangan atas kepala. Kalau tengok gambar no.2 dari atas belah kanan tu dah macam pasangan kekasih bermasalah je huhu ;-)




My favourite pic. Suka tengok layang-layang berwarna-warni ni. Pic taken by mr hubby.

Anak-anak dah lama minta belikan layang-layang. Sejak mereka melihat orang lain bermain dengannya di Terengganu 3 tahun dulu!!! Akhirnya kini mereka mendapat apa yang mereka cita-citakan!
Angin memang kuat bertiup. Memang sesuai sangat terbangkan layang-layang. Layang-layang Fahmi berbentuk burung helang, agak unik sikit bentuknya. Dan agak payah nak dikawal bila ia terbang di langit. Sangat sukar diramal kerana ada masanya 'dia' terbang macam orang mabuk ketum!!! Tak sesuai untuk orang yang punya kesabaran tipis :-P




Another favourite pic taken by myself, of course. Cuba klik dan besarkan gambar ni. Saya suka langit dalam  gambar ni kerana ia mengingatkan saya kepada hasil lukisan cat air  - satu teknik di mana air disapu pada permukaan kertas lukisan dan cat air warna biru dicalit dengan berus sedikit demi sedikit kemudian kita pegang kertas lukisan secara menegak untuk menghasilkan corak langit dan awan yang lebih semulajadi. Satu teknik yang saya pelajari hasil pengamatan melihat seorang rakan sekelas berbangsa Tionghua bernama Liew Tze Hong melakukannya. Oh my... saya masih ingat nama dia!


Keseronokan bermain layang-layang terpaksa kami hentikan. Hari makin petang. Perut bergelora minta diisi kerana skip lunch tengahari tadi. Tak sangka saya berasa begitu lapar. Berhasil juga godaan daripada deretan warung di PCB. Goreng-gorengannya seperti melambai-lambai.



Maggi ketam perisa tom yam. Ketamnya memang besar penuh mangkuk. Tapi bersedia ajalah untuk membayar harga RM25 semangkuk. Memang terasa kena ketuk. Ini harga untuk ketam laut. Biasanya orang buat maggi ketam guna ketam nipah. Entah lah. Tapi saya difahamkan kalau makan maggi ketam di sekitar PCB atau KB memang lebih kurang RM23-25 harganya. Kalau nak maggi ketam nipah yang murah dengan ketam nipahnya 2 ekor semangkuk lebih baik cari warung di Cherang Ruku, Pasir Puteh atau sekitar Pantai Tok Bali. Jauh lebih murah dan berbaloi dengan rasanya.


Kami tinggalkan PCB setelah jam menghampiri pukul 7 petang. Sebaik menghampiri hotel, azan maghrib sudah berkumandang. Kami singgah berjemaah lagi di Masjid Muhammadiah sebelum balik ke hotel. Alhamdulillah perut sudah kenyang. Mata pun berat je. Rasa macam nak tidur awal malam ni. ;-)



No comments: