Saturday 5 September 2009

15 Ramadhan 1430H - Bekerjalah kita sekuatnya...

Hari ni memang betul2 kerja mengalahkan buruh kasar. Dari pagi sampai petang asyik duk buat makanan je sampai naik sakit tulang belakang. Jari jemari pun makin kecut sebab bergelumang dengan air, kejap2 basuh itu ini. Selesai siapkan hidangan iftar barulah aku berhenti buat kerja dapur. Ikutkan penat malas nak mengadap pc ni tapi nanti jadi entry basi lagi.

Pagi tadi lepas hantar yaya ke kelas tutorial dia, aku ajak fahmi temankanku ke bagus, nak re-stock barang2 kek. Habis membeli belah terus balik buat tart nenas lagi. Kali ni aku buat 2 adunan dapatlah 154biji lagi. Kali ni resipi yang sama tapi yield tak cukup 80biji macam last week. Agaknya pasal kali ni kubulatkan jem nenasnya besar sikit, maklum jelah nak masuk tekak sendiri mewah banyak pun takpe…hehehe.

Siap membakar tart nenas around 2.30pm, sambung menguli doh donut plak. Fahmi masa ikut aku ke bagus tadi dia pun shopping sama. Nak tau apa yang di tangkap? Dia ambil acuan donut saiz kecil, suruh mama dia buatkan donut sebab dah lama tak makan donut, tiba2 dia teringin. Yup memang dah lama dia tak makan donut, the last one was last year rasanya at dunkin donuts. Now sejak kami sekeluarga ban product US and yahudi memang tak merasa lah dia nak makan dunkin’ donuts lagi. Kalau donut biasa bergula tu memang aku tak beli, sebab aku tak berapa minat makan donut sebenarnya.

So, since fahmi teringin maka aku pun merayaulah on the net mencari resipi doughnut. Aku tak nak yang goring, kononnya nak kurangkan makanan berminyak, jadi aku cari resipi baked doughnut. At the end baked doughnut tak menjadi, jadi keras semacam. Sudahnya aku gorengkan aja, eh eloklah pulak. Tapi resipi yang ini memang tak pakai yis, tapi pakai baking powder.donut & donut ball, separuh disalut gula
separuh lagi disalut chocolate cream (melted cooking choc with egg yellow) dengan colour sprinkles

sementara tunggu doh donut siap sempat aku panaskan periuk kukus. Nak kukus pulut untuk dibuat lemang ‘bandar’. Lemang ni permintaan yaya. Petang semalam dia minta aku buatkan, dan dia dah warning awal2 dia tak mau aku substitute dengan ‘pulut yang ada manis-manisan’ kat atas dia (which she referred to pulut serimuka). Sebab before this aku malas nak masakkan pulut untuk dia kubeli je kuih muih yang berasaskan pulut. Kenapa tak beli je? Memang nak beli, ada jumpa kat param semalam tapi kering bebenar lemang tu macam dah lama. Daripada beli benda yang dah tak sedap baiklah aku buat sendiri. Kaedahnya serupa dengan lemang yang aku buat masa raya haji tahun lepas, balut pulut dengan daun pisang dan aluminium foil pastu bakar untuk kasi garing skit. Gambar takdelah ye sebab tak sempat nak snap dah abis dirembat piranha, bukan anak je makan, mak & bapak dia pun sama hantu lemang.

Dua hari lepas hubby ada forwardkan gambar dan resipi ikan bakar. Secara diplomatiknya dia kata kalau tak buat untuk buka puasa lepas bulan puasa pun boleh. Tapi aku ni kan tak sampai hatilah kalau orang dah berhajat. Kalau hajat anak2 aku usahakan inikan pula hajat suami. Since ada ikan bawal seekor dalam fridge tu eloklah aku buat terus. Tapi resipinya dah terdelete lah pulak. Sudahnya aku adjust je resipi sendiri janji menjilat jari. kalau ada resipi pun bukannya aku follow 100% mesti aku adjust ikut selera sendiri heheh

2 comments:

Cujie said...

kadang tgk org rajinnya buat kuih la kek la...

cujie... hehehe harap tgk org buat je...

Liasari said...

cujie,
tukang buat ni takdelah rajin mana, tp dah anak beranak suka makan bertambah2 lah rajin dia. teringin juga nak org lain buatkan utk kita, wallah bestnya...