Sunday 22 August 2010

12 Ramadhan 1431H - Permudahkanlah Untuknya

Kami sudah pun berada di alam budiman kembali. Ya benar, it was a short trip back to terengganu. Kelam kabut balik ke sana pada petang Jumaat dan kelam kabut juga balik semula ke sini awal pagi tadi sesudah subuh. Saya tak ambil cuti, jadi tak dapat nak stay lama. My uncle mengomel bila dengar saya dah nak balik, tapi saya sendiri pun rasa tersepit antara keinginan to stay longer dengan tak dapat ambil cuti emergency. Siapa lah yang suka kelam kabut begini, memenatkan dan sakit badan sebenarnya. Lain lah kalau naik flight, tapi tak daya saya nak tanggung tambang untuk 4 kepala, gersang!

Kami sampai ke KL awal juga tadi lebih kurang jam 12.30tengahari, itupun sebab kami bertolak dari terengganu seawal 7.00 pagi dan saya yang memandu sehingga sampai ke R&R Gambang. Bukannya saya speeding sangat pun (walaupun saya memang tak reti nak bawa perlahan, lenguh kaki alasan biasa saya), sebab dari kuala terengganu hingga cherating laluannya adalah jalan kampung/negeri. Bila naik LPT barulah dapat meluncur laju. Sampai di Gambang hubby took over, gaya pemanduan dia lebih relaks. Maklum lah dia dah lama pegang stereng berbanding saya, lebih matang ;-). Untung juga dia ada isteri macam saya yang tak kisah memandu bergilir2 dengan dia. Sampai di rumah saya tidur, tak larat nak tahan mengantuk.

Masa di terengganu saya sempat melawat atuk sekali saja. waktu melawat hospital kerajaan agak terhad tambahan bulan puasa ni waktu melawat sebelah petang dipendekkan. keadaan atuk sangat menyedihkan. bila saya merapati dia sambil menggengam tangan kanannya untuk bersalam saya lihat dia kelihatan lost. dia tak ingat nama saya. bila saya tanya kenal tak pada saya? dalam lemah dia kata kenal tapi saya lihat dia ragu2. bila saya minta dia sebut nama saya, atuk kata tak tahu. saya tanya lagi saya ini anak siapa? soalan ini dia cuma mampu jawab "anak mah (rahimah - nama ma saya)". ramai orang yang dia tak ingat nama, ada yang even worst dia tak kenal langsung padahal dia seorang yang amat mesra dengan cucu2nya.

badan atuk kurus kering. dia tak lalu makan, hatta bubur pun tidak tertelan. kulit pada lengan kirinya dari atas sikut hingga ke pergelangan tangan sudah koyak menampakkan lapisan dermis dan luka dalam. belum dapat dipastikan sebabnya kecuali telahan doktor lengan atuk kena jangkitan kuman. doktor nak kikis lukanya untuk pastikan punca luka sama ada on the surface atau berakar umbi dari dalam. cuma dia perlu dibius sepenuhnya yang menyebabkan doktor bimbang timbul komplikasi kerana faktor usia dan penyakit darah tingginya, maka pembedahan terpaksa ditangguhkan. bahu kirinya agak terperosok ke dalam, kesan daripada kecederaan kemalangan tempohari. sedih sungguh melihat tubuh tuanya dihinggapi sakit sebegitu. kerapkali dia drifted, lost in another world. paling saya tak tahan syahdu bila atuk tiba-tiba menangis sambil mengucap tak putus2 menandakan dia baru tersedar daripada 'hilang' di dunia nya sendiri. saat itu dia meratap kenapa dia jadi begitu? dia meratap kenapa dia tak ingat nama-nama orang. sebak saya melihat dia begitu. apakah...??? jika benar itu tanda2nya saya berdoa pada Allah swt agar dipermudahkan jalan untuknya, kasihanilah dia sebagaimana dia mengasihani anak-anak, cucu2nya dan jiran tetangganya. moga doa saya dimakbulkan, amin.

No comments: