Saturday 21 August 2010

11 Ramadhan 1431H - Sampai Hajat

di awal ramadhan saya teringin nak balik kampung, terengganu tempat asal usul dan tanah kelahiran saya. sungguhpun tak dibesarkan di sini tapi hati saya dekat dengan kampung halaman. di sini root saya. tapi dah lama benar tak balik, dah 2 tahunita. kalau dulu ada juga sesekali kena outstation ke sini sungguhpun sekadar day trip tak sempat nak jengah rumah atuk saya, tempat saya dilahirkan. rindu sudah membuak-buak tapi saya cuba untuk tak fikirkan sangat hal ini.

you know from my previous entry yang atuk saya baru-baru ini kemalangan. dia masih recuperating dan saya sendiri belum berkesempatan menjengah dia. kadang-kadang saya pun pelik sendiri, entah apa alasan lagi yang saya tunggu untuk balik menjengah dia. kerja sering jadi halangan, susah nak ambil cuti dan saya pun agak kerap cuti tahun ini. seringkali bila saya cuti macam-macam hal berlaku di ofis. buat saya rimas dan rasa terbelenggu.

jadi bila saya terima berita atuk saya masuk hospital sekali lagi disebabkan komplikasi kemalangannya saya leapt at the chance to go back. petang semalam jam 4.30 petang saya memandu meninggalkan shah alam menuju ke terengganu. sebelum itu saya minta my sister and adik lelaki bongsu hantar ma ke klia. saya belikan ma tiket flight biar ma sampai cepat, saya tau ma dah tak boleh menanggung risau tentang keadaan atuk. bukan saya tak boleh bawa ma sekali balik naik kereta, tapi saya lambat sebab kereta perlu diservis. saya pun tak sampai hati dengar suara ma sebak dihujung talian.

akhirnya, keinginan saya nak balik terengganu tercapai juga... kerana atuk saya masuk hospital kali kedua. that was so shallow. nak tunggu orang sakit baru nak balik.

No comments: