Monday 2 August 2010

Burung & Batu Kerikil

Saya suka bercerita dengan anak-anak saya. Bukan cerita daripada story books, tapi real life story tentang diri saya masa kecil, kenakalan saya dan adik-adik kejar kambing atuk saya semata-mata nak ditunggang, masuk reban ayam arwah nenek mengerjakan telur2 ayam sampai pecah serta penyek anak-anak ayam yang lari bertempiaran bawah rumah dengan kayu (ye memang ter over nakal, sadis) – patutlah anak-anak saya pun suka kejar ayam kat rumah nenek segamat diaorang. Bila fahmi sibuk minta belikan video game saya buka cerita keseronokan bermain ala kampong – main pondok2 bawah rimbunan pokok2 asam jawa sambil masak timah; dekat kuarters polis bekas tapak perang zaman jepun dan komunis memang banyak kelongsong peluru, ketulan timah dan duit syiling lama. Harta karun buat kami! Seharian bermain tak balik rumah bila lapar kami makan buah asam jawa. Main tembak-tembak dalam semak belakang kuarters polis dengan senapang kayu buatan sendiri berpeluru kan biji buah hutan, bila lapar kami makan buah hutan seakan2 tomato kenit berwarna kuning, bijinya banyak macam tomato dan manis sangat rasa dia. Saya suka tengok mulut anak-anak saya terlopong amazed mendengar cerita saya. :-)buah letup letup nama dia

Minggu lepas saya bawa anak-anak dinner malam sabtu di roiboos café, ara damansara. Yaya tengah merajuk dengan saya masa itu sebab tak order kan air milo untuk dia. Bukan saya tak mau beri, tapi dia batuk, kalau diberi milo suam bukannya dia minum pun, membazir aja. Penat memujuk, saya biarkan dia dengan muncung donald duck dia tu. Sambil menunggu hidangan sampai saya belek gelas jus tembikai fahmi. Bentuknya unik, kembang dibawah dan kuncup di tengah dengan mulut gelas mengembang. Bentuk dia mirip kepada vase, mengingatkan saya pada kisah burung kehausan yang cuba minum air daripada takar yang bermuncung tirus. Bila saya sebut takar jangan pulak ada yang ingat saya mencarut, saya guna bahasa lama bagi jug air. Terus saya dapat idea nak break the ice with yaya. Saya pun mula bercerita pada fahmi dan yaya kisah burung tu yang tak berjaya minum air dari takar sebab air terlalu sedikit, muncung takar panjang tirus, tak muah paruh burung nak sampai ke bawah. I was thinking of to tell them the whole story sampai habis. Tapi bila tengok yaya mula bagi perhatian saya cuba to make the story more interesting. Saya minta fahmi dan yaya fikirkan cara macam mana nak tolong burung tu minum air. Fahmi cadangkan terbalikkan takar biar air melimpah tapi kalau buat begitu habis lah kering air meresap ke tanah macam mana buruh nak minum? Yaya suruh buruh angkat je takar, tapi burung takde tangan.

Bila kedua2nya dah give up barulah saya sambung cerita sebenar which is the bird dapat idea masukkan ketulan batu kecil ke dalam takar supaya berat batu menolak air naik ke atas. Lepas tu barulah burung dapat minum!

Habis je saya bercerita fahmi tanya betul ke? Saya kata kalau tak percaya fahmi boleh cuba. Jadi semenjak hari itu, dia asyik sibuk nak kutip batu2 kecil sebab nak buat eksperimen sendiri. Setakat ni dia belum berjaya kumpul batu2 kecil secukupnya lagi. Kesian pulak tengok dia bersungguh2. Harus saya kutip batu kerikil tepi jalan nanti… hahaha.

No comments: