Tuesday 7 September 2010

28 Ramadhan 1431H - Kalau Ada Sayap

remember my entry semalam bila saya kata saya beri fahmi cuti sekolah kerana dia demam? yang sebenarnya saya tak perlu berbuat demikian kerana memang sekolah dia sudah ditutup kerana cuti awal hari raya! bila difikirkan semula, kerana dia demam semalam dan hari ni maka saya terselamat daripada making unnecessary trip ke sekolah dia. punyalah lurus si teruna saya tu, pagi tadi walaupun badan masih panas dia bangun juga walhal saya memang sengaja tak kejutkan dia. siap ketuk pintu bilik air saya tanya sama ada dia perlu ke sekolah.

since saya 'cutikan' dia lagi hari ini maka saya pun bawa lah gift raya for his teachers bersama saya pagi tadi. niat di hati nak singgah sekejap kat sekolah dia untuk distribute the gift. masa sampai kat sekolah dia yang sunyi sepi dengan pagar sekolah berkunci barulah saya realised sekolah bercuti mengikut cuti sekolah kerajaan. saya telefon teacher huda, she confirmed what i already suspected. haha so ignorant of me.

pergi kerja sejak semalam jalan raya sudah lengang. rasanya ramai yang dah mula bercuti atau beransur-ansur balik ke kampung halaman. saya juga yang masih meneruskan rutin harian seperti biasa walaupun tercuit juga hati tengok orang dah bercuti. memang beginilah setiap tahun, saya belum pernah cuti terlalu awal untuk berhari raya. kebiasaannya raya eve barulah saya mula bercuti dan balik kampung. paling awal saya pernah bercuti pun 2 hari sebelum raya kerana beraya di terengganu beberapa tahun lepas.

rasanya kali ini cuti raya saya paling pendek. 14sept saya akan kembali bekerja. memandangkan cuti saya dan hubby berlawanan tempoh kerana dia dapat cuti lama, kemungkinan besar kami terpaksa balik berasingan which means saya kena bawa kereta saya sementara hubby drive kereta dia. saya tak risaukan sangat penerimaan family saya, tapi saya rasa bila sampai masa i had to head back ke KL dari kampung hubby nanti bimbang ada komen-komen kurang sedap di dengar.

sejujurnya, saya agak tertekan sekarang. sehinggakan saya rasa alangkah baiknya kalau orang kita tidak keterlaluan meraikan kedatangan syawal atau menetapkan pada hari raya sahaja semestinya semua orang berkumpul di kampung. rasanya hari lain lebih mudah nak berkumpul ramai2 bila mana semua orang tidak berlumba ambil cuti atau menyesakkan jalanraya untuk berkumpul serentak pada 1 masa yang sama! tension punya pasal keluar lah idea-idea 'bernas' ini ye. semuanya supaya my inability to take longer break tak menjadi a big deal lah kiranya. kalau ada sayap, rasanya hendak saya terbang jauh-jauh, melarikan diri.

cuti saya terhad sebenarnya. kalau saya pulun ambil cuti sekarang, nanti bila 2 orang my ipar kenduri nak kahwinkan anak hujung tahun nanti tak ada harapan lah saya nak bercuti lagi. jadi kalau ada yang bising-bising pada saya nanti terpaksalah saya buat tak dengar aja ye.

sudah-sudahlah melayan gundah gulana. mari lihat tayangan kepak ayam panggang bermadu (kesian, kepak ayam pun dimadukan haha). kepak ayam ini khas untuk yaya seorang sebab dia memang peminat kepak. habis dimakannya seorang diri 4 ketul sekali hadap. kami yang lain makan repeat menu, chicken chop. dah di penghujung ramadhan begini stok bekalan bahan mentah pun tak replenish sebab sengaja nak kosongkan fridge. jadi makan jelah apa yang ada.

No comments: