Tuesday 21 September 2010

Kari Laksa Seafood

Semalam pergi menjelajah ke blog orang, singgah lagi ke blog hana. Tengok gambar kari laksa lemak yang dibuatnya terus terliur. Tambahan pulak memang sejak minggu lepas saya rasa teringin nak makan mee kari tapi disebabkan minggu lepas dah buat mee bandung untuk berbuka puasa jadi saya batalkan niat. Takkan lah selang sehari nak makan mee kuning kan? Mana boleh makan selalu, not healthy.

Jadi malam tadi saya pun siapkan lah kuah kari laksa untuk dimakan masa berbuka petang tadi. Hubby pun ikut sama berpuasa 6 jadi memang sesuai benarlah saya jamu hidangan yang istimewa sikit. Kalau setakat saya sorang berbuka makan apa saja yang ada.

Resipinya hampir serupa dengan laksa lemak yang pernah saya buat dulu. Cuma resipi hana menggunakan serbuk kari, maka jadilah ia kari laksa. Saya cuma buat separuh adunan sebab nak makan 3 orang saja, membazir pulak kalau berlebihan nanti. Sabtu lepas saya ada beli udang besar di cold storage. Asalnya tak tahu nak masak apa tapi akhirnya masuk ke dalam kuah kari laksa. Urghhh memang marvelous kari laksa ni dengan udang besar yang manis je isinya.
Udang dah dominate mangkuk sampai tak nampak mee. Fahmi makan bertambah-tambah sungguhpun sedikit pedas for his taste tapi sedap katanya. Kalau tak gemar mee kuning boleh ganti dengan bihun.

No comments: