Monday 20 September 2010

Kena Serang

Rumah kami kena serang semalam. Bukanlah serangan bom atau mercun raya. A friendly attack oleh jiran-jiran setaman merangkap hubby’s friends yang datang beraya with their families. All together adalah 3 families with 6 young children dan 4 orang male adults yang datang solo. Tak sangka juga akan terima kunjungan tetamu raya kali ini sebab kami tak sampai setahun pun lagi duduk sini, tak ramai kawan lagi (atau cuma saya saja yang tak sempat berkawan). Barangkali sebab hubby aktif berpersatuan dan cycling, jadi ramailah kawan. Tok Penghulu @ Pengerusi persatuan penduduk pun ada. Yang datang semalam pun adalah geng-geng cycling hardcore hubby juga. Secara tak langsung the wives become my acquantaince lah jugak sebab dah beberapa berjumpa through our hubbies activities and ada antara mereka yang hantar anak ke kindy yang sama dengan yaya.

Kalut juga semalam sebab kami tak prepare food pun. Ingatkan cuma 1-2 families aja, jadi saya suruh kakak goreng jejari keledek dan rendam bihun 1/2 peket sementara saya, hubby dan anak-anak keluar lepak di MPH. Masa on the way balik barulah kami dapat tahu yang nak datang nanti more than 2 families. Kelam kabut saya sampai je rumah campak tudung, terus masuk dapur rendam baki bihun dan siapkan rencah. Yaya saya arahkan dia menyapu laman rumah yang dia sendiri kotorkan with habuk biskut raya. Hubby pulak siapkan minuman - lemonade minuman istimewa yang kena perah sendiri okay. Sementara kakak sambung goreng nugget ayam guna dapur di luar rumah sebab nak kurangkan sesak di dapur dalam rumah. Kencang pulak angin bertiup, lambat nugget tu nak masak. Tetamu dah sampai. Ya Allah kelam kelibut sungguh kami kat dapur macam lipas kudung. Hahaha rasa kelakar. Padan muka, siapa suruh keluar berjalan-jalan lenggang kangkung tadi?

Ajaibnya, bihun 1 peket yang saya goreng tu lebih daripada cukup untuk feed semua tetamu. Apa yang ajaibnya, memang kebiasaannya 1 peket cukup untuk hidangan 8-10 orang kan? Tetamu dewasa kami genap 10 orang jadi memang sedang eloklah tu. Siap ada berbaki, lepas tetamu balik terus kami anak beranak sambung dinner terus. Wallah, sungguhpun penat kelam kelibut tapi seronok. Kehadiran tetamu tu kan membawa rahmat.

Tapi tak sempatlah saya nak snap photos sebab tuan rumah pun tak menang tangan melayan tetamu. Nak freshen up pun tak sempat, dengan busuk masam memasak di dapur terus layan tetamu. Mujurlah rumah baru ni luas, bolehlah tetamu duduk berserakan. Itupun segan juga tuan rumah bila ada tetamu duduk bersila atas lantai, kami tak cukup sofa!

p/s: masa saya keluar bersalaman dengan tetamu, seorang kawan (lelaki) hubby kelihatan terkejut melihat saya, so obvious siap dengan mimik muka dan mata yang hampir terjojol padahal saya tidak berpakaian menjolok mata, sopan tau dengan tudung kepala. saya pun pelik, cantik sangatkah saya sampai dia tak sangka hubby beristeri cantik seperti saya? harap jangan muntah dengan statement perasan ni. rupa2nya dia beritahu hubby yang dia sangkakan kakak (our maid) yang terlebih dahulu keluar hidangkan air was hubby's wife. jadi bila saya tiba-tiba keluar dengan pakaian yang lebih sesuai sebagai mem besar dengan ramah menyapa para isteri dia pun terkejutlah! mentang-mentanglah maid kami tu tak obvious sangat perawakan indonnya, sampai hati tau. dan mentang-mentanglah kulit saya agak gelap lebih kurang juga kulit maid, ada orang ingat maid kami tu is my sister! amboiii patut2 lah ye. adik saya haruslah vogue macam saya juga, yucks! saya takde adik perempuan ye.

No comments: