Tuesday 26 October 2010

Lapis Melapis - Kek Lapis Cadbury

Bila gian melapis sudah datang, terus bersambung-sambung saya buat kek lapis. Kek lapis cadbury ini saya buat pada malam hari Khamis yang lepas. Saya teruja selepas berjaya melapis kek prune. Bila dah dapat buat sekali, yang kali kedua tu terasa mudah sedikit sungguhpun resipinya berbeza dan kaedah penyediaannya pun sedikit berlainan.
Kalau kek lapis prune saya mewah dengan prune, yang ini pula saya agak kedekut coklat sebab 4 kotak coklat cadbury mini saya beli tapi masih tak mencukupi!Agaknya my friend buat kek guna 6 kotak coklat cadbury. Patutlah kek lapis cadbury ni dijual RM130 sebiji!

Kalau masa melapis kek prune hati saya risau sentiasa, tapi bila buat kek cadbury ni saya lebih relaks sebab lebih mudah dibakar dan setiap lapisnya elok masak sekata.

kemas pula bahagian luarnya. Dah nampak macam pro kan? :-P perasan sekejap.

A bit fail di situ sebab coklatnya jarang-jarang. If you noticed dua lapisan atas kelihatan agak peroi sebab saya kurangkan sapuan melt butter. Saya sangka sapuan melt butter yang berlebihan akan buat lapisan kek jadi lebam dan lembik macam kek prune. Rupanya untuk kek cadbury ini kaedahnya berlainan. Should have applied more melt butter next time.

Saya guna resipi yang diambil dari blog rozzan. Itupun saya gantikan serbuk santan dengan horlicks dan saya lebihkan susu pekat manis. I should have use another resipi yang lebih mewah sukatan gula dan susu pekatnya sebab resipi yang saya guna kali ini manisnya tak sampai, bergantung semata-mata pada manis coklat. Pasal itu saya rasa kalau nak ikut resipi ini juga memang kena mewahkan coklat baru terasa keknya. Tapi tak sama rasanya dengan kek lapis yang kawan saya buat. Bukan nak salahkan resipi tapi agaknya memang kurang sesuai dengan tekak saya yang dah biasa telan kek lapis sarawak. Nampak gaya kena menuntut resipi dengan orang Sarawak juga. Or next time I should be generous dengan sukatan gula dan susu pekat. Nasihat saya, kalau dapat resipi kek lapis jangan terkejut dengan sukatan gula yang banyak sebab itulah keistimewaan kek lapis Sarawak. Keknya memang manis dan lemak berkrim. Pasal itu kek lapis tahan lama.

No comments: