Wednesday 10 November 2010

My Sweet Affair

Dia bukan kekasih gelap saya. Ianya cuma satu perasaan minat yang terlalu mendalam yang terpaksa saya pendam sejak kecil disebabkan beberapa halangan. Even my parents pun tak tahu sweet affair saya ni sebab saya malu nak cakap. Malangnya perasaan terpendam itu sudah tidak dapat dibendung lagi. Maka I have to tell you a secret. Saya harap kamu seperti saya, berfikiran terbuka. Kerana kita 1Malaysia :-).

Inilah sweet affair saya. Minat dan kecintaan saya yang sangat mendalam terhadap benda ini terlalu membuak-buak sehingga mendorong saya membuatnya sendiri.



Jalebi, sejenis Indian delicacies yang manis. Pic courtesy cik google


Heeee saya tahu, bunyinya macam gempak. Makanan rupanya. Dalam banyak-banyak indian delicacies, saya paling suka Jalebi. Manisan berbentuk spiral yang manis ini pertama kali diperkenalkan kepada saya oleh jiran sebelah rumah berketurunan Punjabi masa kami tinggal kat kuarters polis dulu. Masa itu manalah saya tau nama kuih itu jalebi, tanya pun tidak sebab saya budak-budak lagi cuma tahu makan sedap je. Jiran saya ni yang kami kenal sebagai auntie Bibi cukup rajin beri kami cuba masakan punjabi. Dia suka bagi saya dan adik-adik rasa capati manis yang disapu minyak sapi dan taburan gula. Anak dia Pappy adalah kawan sepermainan saya yang agak rapat juga masa kecil. Petang-petang bila saya main dengan Pappy (saya tak tahu nama sebenar dia) dan 2 abangnya Kiran (paling handsome :-) ) dan Boy, dia ajak saya makan cucur sayur ala punjabi yang dicicah chili dip homemade. Sedapnya chili dip tu saya tak jumpa lagi kat tempat lain. Tapi saya dapat tahu Pappy dah meninggal akibat leukimia masa saya di tingkatan 4. Kesian auntie Bibi, itulah satu-satunya anak perempuan dia, anak bongsu pulak tu.

Ok cukuplah iklaneka. Satu lagi indian dessert yang saya suka ialah Laddu @ ladoo. Laddu ni at least saya tahu jugak lah nama dia, sebab saya kerap juga jumpa laddu sejak kecil sampai dewasa. Dulu saya ingat laddu ni adalah kacang dhall yang dikepal-kepal disebabkan bentuk rupa kuihnya yang berbintil-bintil. Bila dah besar barulah saya tahu rupanya memang pun laddu diperbuat daripada bancuhan tepung dhall yang digoreng terlebih dahulu kemudian digaul dengan sirap gula sebelum dikepal menjadi bulat.
laddu @ ladoo. pic courtesy cik google

Bila dah besar saya selalu teringin nak makan jalebi dan laddu. Tapi kenalah cari dekat indian store kan? Masa saya kerja dan tinggal kat port klang dulu tiap kali bas yang saya naik pass by indian street mesti saya menebeng tepi tingkap jamu mata indian desserts yang dijual di restoran-restoran south indian food. Memang ada restoran yang operated by muslims tapi saya segan nak terjah sorang-sorang. Jadi, saya telan air liur jelah sambil bayangkan nikmatnya makan jalebi.

Recently ada orang hadiahkan laddu kat my bos. Kebetulan saya tengah brief dia about work. Dia pelawa juga saya makan, dia ingat saya tak kenal laddu. I was tempted tapi saya segan nak gobble up seketul laddu yang besar tu depan dia, maka saya buat alasan gigi saya sakit. Owhhh macam lah gigi saya sakit kalau makan benda manis. Saya kan sweet tooth mestilah boleh telan segala yang manis. Orang kata malu bertanya sesat jalan. Malu makan drool lah sorang-sorang.

So, after so many years (like berpuluh tahun okay) what makes me blog about indian desserts kali ini? Sebab saya dah tak boleh tahan drooling pasal jalebi dan laddu selepas baca entry lemongrass pasal kuih kesari, another indian dessert kegemaran dia. Secara tiba-tiba saya dapat inspirasi untuk buat sendiri kuih muih india kegemaran saya ni. Maka malam Isnin baru-baru ini, saya mengerjakan kuih kesari. Kesari ni saya pernah makan tapi tak lah begitu gemar, cuma saya buat juga sebagai pelepas gian. Lagipun ada stok tepung suji kat rumah, maka cepat lah menjadi. Nak buat laddu kena cari tepung dhall dulu. Nak buat jalebi kena peram bancuhannya semalaman.

Jadi malam Selasa after berjaya memeram bancuhan jalebi semalaman, saya pun gorenglah kuih ini sambil cuba mendapatkan bentuk spiral. Yang saya dapat cuma bentuk coil ubat nyamuk je. Saya rendam dalam sirap gula tapi sirap saya agak cair! Hasilnya jelabi saya tidaklah bersakar (sebut betul-betul ye dan sila rujuk kamus dewan untuk maksud 'sakar' under S bukan Z ye). Tak menyerupai jalebi yang dijual kat kedai langsung! Segan saya nak tempek gambar di sini. Rasa doh yang masam-masam sedikit disebabkan fermentation tu dah ada dah. Cuma crispiness tu yang lacking. Emm kalau setakat nak lepaskan gian, boleh lah. Berebut saya dan fahmi makan jalebi tak menjadi ni. Saya dapat tahu jalebi ni asalnya adalah manisan Arab yang dipanggil Zalabiyah tapi telah diasimilasikan dalam masyarakat India seiring kedatangan Islam menerusi orang-orang Parsi (Iran). Orang Parsi panggil kuih ni Zlebia. Istimewanya manisan india di mata saya bukan semata-mata sebab rasanya yang manis tapi penggunaan rempah terutama buah pelaga (cardamom) sebagai perisa dalam hampit kesemua jenis manisannya.

Masa saya buat kuih kesari dan jelabi, saya langsung tak reveal dekat hubby or anak-anak yang kuih saya buat itu adalah manisan India walaupun berkali-kali juga dia bertanya. Sebab saya tahu kalau saya cakap mesti dia kata "macam anak an ne!". I'm not going to tell him myself, let him find out from this entry sebab saya tau he reads my blog! Apapun, dia dah pun makan kuih kesari yang saya buat tempohari... hehehe :-) *evil* . Selera 1Malaysia kata kawan saya.

3 comments:

Ayu said...

Hehehheh... Seronok baca cerita kuih muih India nih. Esp part yang husband "termakan" kuih India tanpa sedar. Saya pulak tak berapa gemar yang manis2, suka murukku pedas & vadai saja. ;D

Liasari said...
This comment has been removed by the author.
Liasari said...

hi ayu,
haha i think he hadn't realised it yet sbb dia belum baca my entry ni, matilah i.
i pun suka murukku & vadai tapi murukku tu i tak reti buat, pandai beli je!
thanks 4 dropping by, u hv a nice blog i'm going to add u in my list :-)