Wednesday 9 February 2011

Apple Puff

Fahmi teringin sangat nak makan apple pie sejak dia merasa apple pie kat open house raya rumah kawan hubby last year. Tapi mama dia belum sempat buat lagi. Memang teruklah mama dia, bercinta sungguh nak sampaikan hajat anak. Dah berkali-kali juga dia duk sebut-sebut kat saya, kadang bila pergi makan kat luar pun dia tanya ada jual apple pie tak kat situ. Punyalah teringin sampai dia tak boleh tahan tunggu mama dia buat (sebab dia tau mama dia memang liat!).

Sabtu lepas masa saya ajak budak berdua tu temankan saya shopping groceries, sekali lagi dia sebut bila ternampak apples. Huh, saya pun apa lagi, terus sambar apple besar gedabak jenis pink lady dan royal gala 2 biji. Lepas tu saya cari ready made puff pastry, tak berapa rajin nak uli kulit pastri sendiri! Balik rumah siapkan apple filling dulu bagi sejuk. Malamnya baru saya bakar apple puff. Puaslah saya pujuk Fahmi suruh dia makan apple puff tu pagi esok je sebab puff masih panas dan malam pun dah lewat. Teruk betul mama dia ni terseksa jiwa raga Fahmi. Nasib lah anak oiii dapat mama macam ni.

The next morning, celik je biji mata terus Fahmi terkam apple puff!
Since pastry nye bersaiz kecil tak dapatlah nak buat seketul pie, takpe dapat apple pie dapat apple puff pun Fahmi dah seronok.

Tapi saya rasa lebih baiklah buat sweet pastry sendiri, baru lah ngam dengan apple filling ni because it meant to be sweet pastry pun. Sebabb ready made pastry ni tawar, sebenarnya lebih sesuai untuk savoury pastry. Saya siap tabur gula aising kat atas puff tapi masih tak terasa manis. Tabur banyak sangat nanti rupa tepung gomak lah pulak :-)

No comments: