Tuesday 5 June 2012

Bruxism

Dah beberapa malam dalam tidur mesti kemam dan mengunyah gigi. Padahal ini bukanlah habit saya. Sebelum ini tak ada habit sebegini. Sebab saya ni memang jenis telinga nipis, jadi boleh tersedar sendiri bila ada pergerakan mengunyah atau kemam gigi dengan kuat. Rasa pelik. Kenapa ye?

Saya pernah terbaca sepintas lalu, kalau kanak-kanak suka kunyah gigi masa tidur ni dikaitkan dengan kekurangan sejenis zat. Tapi saya lupa kat mana saya baca dan zat apa. Saya nak sangat tahu sebab cik Yaya suka kunyah gigi waktu tidur.

Kemudian bila saya google ini hari yang saya jumpa adalah terma perubatan 'Bruxism'.

"The etiology of problematic bruxism can be quite varied, from allergic reactions or medical ailments, to trauma (such as a car crash) to a period of unusual stress, but once bruxism becomes a habit, the original stimulus can be removed without ending the habit. Certain medical conditions can trigger bruxism, including digestive ailments, anxiety, and hypermyotonia due to consumption of amphetamine and related stimulants.[5]" source: Wikipedia



Laaa... berkait dengan trauma dan stress lah pulak. Hmmm... mungkin juga stress yang menyebabkan saya begini. Memang stress pun sejak penghujung minggu lepas. Stress fikirkan hal orang lain yang bersangkut paut dengan diri sendiri. Orang lain buat hal, orang lain cari pasal, ahkak yang tersepit tengah-tengah.


Kalau mengunyah yang ini tak dikira Bruxism ye puan-puan.



Dan alangkah seronoknya menjadi kanak-kanak. No worries about stress or Bruxism!



How I wish I could remove this stress and stop chewing my teeth. Sangat tidak suka.

No comments: