Thursday 26 July 2012

6 Ramadan 1433H - Ikan Pari Bakar & Air Asam

Ikan pari are not my favourite. So what is my favourite fish? Errr... takdelah favourite sangat kan sebab saya bukanlah pemakan ikan sangat.
Jadi takdelah favourite ikan, cuma bergantung kepada cara ikan itu dimasak. Kalau cara masakannya okay saya boleh makan.

Saya tak pernah makan ikan pari sebelum saya kahwin dengan incik suami. Saya ingat ada sekali tu mil masak asam pedas ikan pari dan saya terpaksa lah jamah. Since then, saya boleh terima ikan pari I mean boleh masak untuk orang dan bolehlah jamah sikit-sikit.

One of the menu yang saya senaraikan untuk iftar this week adalah ikan bakar. So when I texted mr hubby I told him to buy apa jua jenis ikan yang dia suka untuk dibakar. He brought back 2 keping ikan pari. So bakarlah ikan pari semalam.









Tiba-tibalah pulak mr hubby tanya ni resipi apa yang saya pakai? Sebab sedap. Aikkk? Bertahun-tahun cheq pakai resipi yang sama tiba-meniba lah baru terasa sedap? Bahan yang sama, sukatan yang sama. Ni cheq musykil ni. What did I do differently yesterday? Hmmm... selalunya saya tumis dulu sebab takutlah cilinya mentah bulan-bulan puasa ni ada pulak orang sakit perut. Tapi semalam saya tak tumis. Still ok sebab masa bakar cilinya masak sekali dengan ikan. Could that be the reason dan menukarkan rasa? Or could it be minyak bawang putih yang saya tak pernah buat before? Or could it be the fish itself yang memberikan rasa berbeza? Haisyyyy dah ada 3 perbezaan ni yang mana satu agaknya?






Owhhh forget about it. Yang penting nikmat merasa sesuatu makanan itu dengan izin Allah swt juga. Kadang-kadang makan nasi dengan kicap pun sedap ya rabbi kan? ;-)

2 comments:

Ayu said...

Dah lama tak melawat blog Kak Lia. Dlm banyak2 hidangan berbuka, tepung pelita & pari bakar air asam ni yang buat air liur merembes!! :)

Liasari said...

Ayu,
Bulan2 posa mmg sedap makan lauk pauk n kuih melayu asli.
Air asam tu thanks to u... been using ur recipe sejak dulu... mmg superb!