Saturday, 15 December 2012

Pulut Panggang Serunding Kelapa


Pagi-pagi lepas jogging balik rumah bersarapan di laman dengan pulut panggang inti serunding kelapa udang kering extra. Buat sendiri bolehlah letak udang kering lebih-lebih kan? Pastu masak letak inti serunding pun kita bubuh tebal-tebal. Umpamanya pulut nipis inti nampak terbayang-bayang kan? Kalau yang beli kat kedai, mampu? Hehe.






Saya takde lah pandai buat pulut panggang. Tapi kaedahnya tanak pulut, buat jelah macam biasa. Pastu serunding kelapa tu pulak saya buat je macam nak buat inti kuih cucur badak. Yang penting mesti kurang pedas sebab anak-anak suka. Kalau pedas sedap cuma pada selera orang dewasa, anak-anak pulak terkulat-kulat tak boleh makan.






Dulu selalu mr hubby beli yang forzen. Mak cik ofismate dia buat. Sedap memang sedap. Debab-debab pulak tu pulut panggangnya. Sudahlah sedap berlemak, debab pula. Inti dia pun superb. Tapi sekarang susah nak dapat. Laris sangat kot tak menang tangan membuatnya. Beli hak lain tak menepati citarasa pula. Jadi kenalah belajar buat sendiri. Saya buat banyak-banyak lepas tu frozen kan je. Bila nak makan panaskan atas kuali leper.


Mula-mula belajar membalut pulut dalam daun pisang beberapa kali daunnya koyak. Daun pisang saya tak layur atas api. Saya rendam dalam air panas je, biar lembutnya sekata. Jadi senang sikitlah nak membalut. Tapi jangan dapat daun pisang yang muda sangat, alamatnya koyak manjang. Buat kali ini tak dapat banyak pun... 13 batang je. boleh tahan 2 hari jelah kot ;-)

2 comments:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

wahhhhhhhhhhhhhhhhhh kuih feberet saya ni kak ;-)

Liasari said...

Iye ke diana? Heheh faveret kami sefamily juga :-)