Tuesday 21 May 2013

Ikan Patin Masak Tempoyak

Yaya has been staying at home for two days now.  She is down with on and off high fever. Her temperature goes up in the middle of the night and lasted until mid morning. During the day she seems all ok, dah mula terlompat sana sini tapi toksah lah ngada bagi dia pergi sekolah petang. Kena exposed dengan panas lagi dan silap-silap jangkit kat kawan-kawan. Cuaca sekarang sangat panas dan kering kan? Dengan sekolah dia yang selalu dilitupi jerubu akibat pembakaran terbuka orang-orang kampung yang tak makan saman. Haisyyy... ada anak yang sensitif kepada persekitaran ni kena extra care lah.


Arwah mak (mil) on the last day I met her at the hospital pernah tanya kenapa anak-anak saya mudah sakit. Well, salah satu sebab yang saya pernah cakap ialah both of them ada tonsils yang tidak berfungsi dengan sempurna. But Fahmi is getting stronger sekarang. Kurang kena demam compared to Yaya. I guess that's because he eats more healthily than Yaya. Breakfast, lunch and dinner tak pernah skip. Protein, karbo, veges  dan bijirin cukup. Dia pun suka minum fresh milk. Kalau saya beli fresh milk - flavoured or non-flavoured  untuk diri saya, tak sempat minum dia dah habiskan! Hua hua huarghhh... Dia membesar bagai johan! Whereas cik Yaya is a picky eater. Susah nak tengok dia makan yang betul-betul makan. Kadang lauk dia tak berkenan dia bantai nasi dengan kicap je. Mana nak dapat khasiat sayang oiii? Protein kurang. Veges lagilah harammm. Padahal dia juga pernah cakap belajar sains kat sekolah veges tu untuk ketahanan tubuh melawan penyakit. Abih tu? Belajar saja? Ye, saya positif dia kekurangan zat dari sayur sebab itu ketahanan badannya lemah. Abih tu camna acik nak buek? Ada juga aku lenyekkan brokoli dalam bubur suap ke dia karang. Biar le macam ajar baby makan pun kalau dah itu je kaedahnya yang mampu.


Daddy dia salahkan Mama. Kata menurun pe'el Mama lah ni tak suka makan sayur. Maap ye... zaman mengandungkan anak-anak terutama cik Yaya, saya tersangatlah sukanya makan sayur terutama ulam-ulaman saya ngap begitu saja. Takkanlah menurun juga selera Mama dia zaman bebudak dulu dan zaman sebelum kahwin memang lah tak mengenal apa itu sayur-sayuran. Melampau sangat kalau gitu.


Kahwin dengan mr hubby ni memang banyak jasa dia. Masak untuk dia harus ada protein dan sayur. Jadi perlahan-lahan dan lama-lama saya pun dah boleh adapt gaya makan dia. Dulu tak reti makan nasi lama-lama tak boleh berenti makan nasi! Terus dari melidi jadi segar bugar macam kuih pau. Nasib ketahanan mental den kuat, boleh kontrol balik. Kalau tak confirm ada orang menyesal ajar saya makan nasi... hihihi.


Lepas tu daripada tak pandai makan ikan lama-lama macam-macam ikan dah ku makan. Dulu geli deh nak makan ikan pari. Pegang pun seriau. Sekarang kulambung-lambung aja. Aha... hiperbola sangat! Jadi hari ini kita cuba ikan baru lagi ye. Ikan patin. Ikan banyak lemak. Tengok kuning lemak dia pun takut. Tapi orang kata buat masak tempoyak sedap kan? Jadi saya cubalah ye. Cik Yaya duk menjerit "...busukkkk.... bususkkkk..." Haha tempoyak busuk eh? Dulu saya pun tak boleh bau nak muntah. Sekarang sudah matang sikit, makan pun boleh tapi sikit-sikit lah ambil rasa. Tidaklah bersungguh benar.




Seperkara yang saya belajar masa jaga arwah mak lepas pembedahan buang kanser dulu ialah bukan semua jenis ikan boleh dimakan oleh pesakit kanser. Hanya ikan jenis bersisik saja boleh makan. Ikan berkulit licin tak boleh. Sebabnya ikan berkulit licin macam ikan patin ni dia tinggi kandungan lemak yang menyebabkan kulitnya tampil licin berkilat. Banyak lagi ikan kulit licin lain macam ikan kembung, ikan tongkol, ikan tenggiri... dan lain-lain. Later on I learned that the same applies to penghidap sakit darah tinggi. Pun tak boleh makan ikan berkulit licin. Jadi pandai-pandai lah jaga makan ye.





No comments: