Sunday 4 August 2013

26 Ramadhan 1434H - Mee Rebus Ekor Lembu



Dah 3-4 hari terfikir nak buat mee rebus tapi belum ter buat-buat lagi sebab sibuk hal lain. Tak buat rasa ralat pula. Mee kuning Mariam berbaki sepeket lagi dalam fridge. Nak digoreng rasa bosan. Nak dibiarkan dah hujung Ramadhan sangat ni, sayang terbuang begitu saja sebab entah esok lusa dah nak kena kosongkan fridge sebab tuan rumah pun nak bercuti Raya. Tapi nak dibuat mee rebusnya rasa sepeket mee macam tak cukup, nak balas juadah yang jiran-jiran bagi tempohari.

Cakap pasal berbalas juadah berbuka ni, saya kira memang kebiasaan orang Melayu kita. Masa kecil dulu saya duduk kat kuarters polis memang meriah bab berbalas juadah ni. Hampir tiap hari ada je juadah yang jiran beri. Kita orang Melayu tinggi budi bahasa, orang memberi kita merasa, dah merasa mesti ada balasannya tanda terima kasih. Tapi seingat saya sejak duduk sini belum pernah lagi saya merasa berbalas juadah. Mungkin sebab kedudukan rumah saya yang jauh sikit dengan jiran-jiran Muslim yang lain. Jiran depan rumah (Wong) bukan Muslim. Jiran sebelah dan dua buah rumah seterusnya juga bukan Muslim. Harap jiran Muslim yang paling dekat dengan kami iaitu Diana yang rumahnya sebelah dengan rumah Wong. Sebelah Diana pulak budak-budak bujang yang belajar kat UiTM tu. Pasal tu kami lebih akrab dengan keluarga Diana sebab merekalah paling dekat. Hujung baris rumah saya agaknya lebih meriah berbalas juadah sebab majoritinya orang kita.

Tapi Ramadhan kali ini lain pula senarionya. Sudah dua kali saya terima juadah dari keluarga Diana. Dan baru-baru ini Yaya bawa balik rendang ayam hasil air tangan nenek Adeena, classmate Yaya yang duduk sama baris dengan rumah kami tapi rumahnya agak towards the end of the row. Saya rasa seronok pula sebab terasa pemebrian juadah itu umpama huluran salam penyambung silaturrahim. 

Jadi malam tadi saya sudah congak-congak barang nak dibeli. Kalau selalu buat mee rebus guna air rebusan tulang tapi kali ini tak perlu sebab rebusan ekor lembu dan tulang masih ada berbaki dalam peti beku. Cuma saya agak pening sikit fikir mana nak cari mee Muslim. Saya punya cuma berbaki 1 peket saja. Tak cukup. Alang-alang buat teringin juga nak bagi dekat Daniel dan Wong. Tempohari isteri Daniel bagi secekak serai pun tak berbalas lagi. Bertuahnya aku! Akhirnya saya lelapkan mata dengan rasa sebal dalam hati sebab terpaksalah guna mee kuning biasa je huhu.

Nak jadi cerita sebelum ambil anak-anak balik dari sekolah ganti (sebab cuti jerubu tempohari) saya singgah beli barang kat kedai Acheh. Beli tauhu, taugeh, udang kering dan taucu semua... last sekali pergi rak mee. Hati sebal sebab rasa takde pilihan. Sampai je kat rak tau apa saya nampak?


Nah, tu dia... apa yang saya sebut dalam hati Allah beri.



Tak pernah-pernah lah kan depa nak jual mee keluaran Muslim. Dulu kedai runcit mamak tu jual sekejap tapi bila ada orang komplen kata kuat sangat rasa asid borik nya terus stop. Tiba-tiba selepas 5 hari saya tak jejak kedai Acheh ni hari ni mai ada pulak jual mee Muslim. Saya pun rembatlah 2 peket terus. Lepas tu singgah kedai runcit mamak tu sebab cari keledek tak jumpa lagi. Eh... tup tup saya tengok dalam bakul kat kedai mamak tu ada pulak jual mee kuning khas untuk vegetarian! Kalau ikut pemahaman saya produk vegetarian ni takde lah letak bahan-bahan dari sumber haiwan kan. Contoh telur depa tak bubuh lah pastu minyak haiwan tak bubuh kan? Pemahaman saya lah. Hambik nak sangat mee yang halal terus banyak pulak option.


Saya kata apa? Tak terkata apa. Speechless sangat. Bulan posa ni kan pintu langit terbuka. Nasib niat tu baik Dia permudahkan. Ehhh perasan baik ye? ;-) . Syukur Alhamdulillah je yang mampu diucapkan. Nikmat Tuhan yang mana lagi yang mahu kamu nafikan? Saya tepuk dada saya sendiri. 



No comments: