Monday 5 August 2013

27 Ramadhan 1434H - Pulut Kuning Penghujung Ramadhan ... Syurga Sudah Tidak Merindui Kita




Pulut kuning.
Masa saya budak-budak dulu sangat sinonim dengan acara khatam al-Quran. Tapi dulu-dulu masa kecil saya tak merasa pun diraikan dengan pulut kuning bila khatam al-Quran. Maklum je, khatam pun mengaji sendiri dengan my mum. Masa mengaji dengan tok guru saya tak sempat habis. Orang lain sebaya saya habis serentak, terus tok guru buat majlis berarak dengan bunga manggar dan pulut kuning. Orang mengaji bulan Ramadhan, saya mengelat datang tak datang. Sudahnya bila geng sebaya khatam saya jadi malu, terus berhenti.


Sebelum bulan puasa saya habaq kat Fahmi, saya dah khatam al-Quran untuk kali pertama tahun ini, dia bila lagi? Cakap kat dia bukan sebab apa, nak bagi dia semangat supaya lebihkan rajin mengaji dan mesti letak target bila nak khatam. Bukannya dia teruja nak tambah rajin mengaji, alih-alih dia pula cakap kat kita, "Hah, mama buat lah kenduri, masak pulut".  Adoiiiiiiii... dah tua bangka macam ni kenduri apa benda nya sayang oii. Buat malu kaum je. Saya bagitau dia, orang Melayu kita buat kenduri khatam al-Quran untuk kali pertama je. Kalau dah berkali-kali takde maknanya kenduri bagai. Hamboi lumayan lah belanja tiap kali khatam je kenduri. Khatam je kenduri. Agak macam gitu tiap-tiap hari lah kita dapat jemputan kenduri khatam al-Quran ye? Terus hampa muka dia bila saya kata takde kenduri or pulut kuning.


 Tapi dalam hati saya pendamkan niat, nak tunaikan juga hajat dia nak makan pulut kuning. Dalam hati saya kata inshaaAllah kalau panjang umur saya khatam lagi bulan Ramadhan ni nanti saya masakkan pulut kuning. Alhamdulillah tepat jam 12.32 semalam lengkaplah tilawah saya. Tercapai hasrat nak sudahkan tadarus, dan tercapai dah target untuk tahun ini. Jadi saya hadiahkan pulut kuning untuk Fahmi, terbalik pulak kan? Takpelah kita buat orang gembira apa salahnya. Cuma saya minta orang dalam rumah ni vote nak makan dengan kari ayam atau rendang. Cik Yaya memang saya sedia maklum nak rendang. Tapi nampaknya vote untuk kari ayam mendahului. Mr Hubby kata buat yang mudah saja sebab dia pun tau saya penat sangat semalam, ada aura selsema ditambah dengan bahu dan lengan bisa bonar!




Peha ayam besar lengan Fahmi! Ayam ke ayam belanda ni?  Hehe... kes stok ayam saiz kecil habis sebab lambat pergi pasar. Yang tinggal ayam besar gedabak je, seekor lebih dari 2kg!


Hari ini sudah masuk 27 Ramadhan. Sebaik menginjak ke 15 Ramadhan tempohari terasa cepat je hari berlalu kan? Saya rasa belum puas bertemu Ramadhan. Rasa nak berhentikan masa. Kalau boleh 11 bulan Ramadhan, aci tak? Surprisingly, jemaah solat terawih di surau saya makin ramai. Nampak anak-anak remaja bertambah, barangkali sebab cuti sekolah sudah bermula. Tazkirah Ramadhan di tempat saya yang terakhir malam tadi :-(. Dalam masa 2 hari je lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. Syurga sudah tidak merindui kita lagi. Teringat kuliah Ustaz Hidayatullah. Katanya syurga merindukan 4 golongan manusia:

Orang yang ahli derma
Orang yang berpuasa
Orang yang membaca al-Quran
Orang yang menjaga lisan


Keempat-empat golongan ini agaknya mudah nak jumpa dalam bulan Ramadhan kot. Kerana bila berpuasa kita dianjurkan perbanyakkan sedekah (derma). Kita juga bukan hanya menahan diri dari lapar dan dahaga tetapi juga menjaga tingkah laku serta tutur kata. Dan seterusnya kita dianjurkan membaca al-Quran di mana pahala orang yang mengaji sebagaimana sabda Nabi saw:

"Barangsiapa membaca satu huruf dari al-Quran, maka ia mendapat satu kebaikan, dan satu kebaikan sebanding sepuluh kali lipat. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim adalah satu huruf, tetapi alif satu huruf, laam satu huruf dan miim satu huruf"


MasyaAllah hebatnya ganjaran amal ibadat kita di bulan puasa ni kan. Dah begitu, macam mana tak rasa sayang nak lepaskan Ramadhan? Moga amalan kita di bulan ini diteruskan... terus istiqamah.




No comments: