Monday 5 August 2013

27 Ramadhan 1434H - Bunga Api, Mercun & Memori


Kebiasaan kita nak menyambut raya mesti ada bunga api. Dari dulu lagi bila nak hujung bulan puasa je mula lah orang main bunga api. Budak kecil main bunga api, budak besar main mercun. Kalau yang Bapak budak main meriam buluh. Tak gitu? ;-). Saya masa kecil dulu main bunga api dan beberapa jenis mercun seperti mercun katak je yang saya ingat. Zaman dulu bunga api paling murah ialah bunga api besi cap kucing tu. Dan bunga api 'bomba' ... tak tau apa nama standard dia tapi saya panggil bunga api bomba sebab warna merah dari pangkal sampai ke hujung lepas tu bunga api dia macam pancuran pili bomba gitu. Dua-dua bunga api ni saya ada memori pedih. Pedih lah kalau dah terpegang besi bunga api kucing yang panas tu. Lepas tu pedih lah tapak kaki melecur terpijak bunga api bomba yang dipatahkan pendek-pendek tu. Bunga api bomba tu kalau kita patahkan pendek-pendek lepas tu kita cucuh api dan baling ke pantai dia akan bergerak liar kejar orang. Suka benor bebudak buat macam gitu dulu.


Tapi, bila giliran kita ada anak, pandai pulak tak bagi anak sendiri main bunga api. Hatta mercun pop-pop yang tak pakai api tu pun tak bagi. Yang ni paling kuat larang ialah mr hubby lah. Dari dulu lagi dia tak bagi main dan beli. Bakar duit katanya. Yelah betul lah tu. Tapi kekadang saya nak juga bagi anak-anak seronok sebab diaorang tengok je budak lain main. Tapi sebab Daddy diaorang tak bagi, saya jadi tak berani nak beli. Punyalah takut kena marah dan tazkirah dengan mr hubby pernah saya bawa anak pergi kedai runcit mamak kat depan tu, depa ternampak mercun pop-pop atas kaunter bayaran terus depa minta. Saya tergerak nak beli tapi takut lah kena marah nanti bernanah telinga den. Sampaikan saya terus berhenti bawa anak pergi kedai runcit time bulan puasa nak elak dari depa minta mercun pop-pop.


Dah begitu, alih-alih tahun ni Daddy dia bawa balik stok bunga api dan mercun 1 beg tak kau terkejut dik non? Buang tabiat ke apa?

Tapi dah rezeki budak-budak kan? Memula rasa nak je tanya, "Err bukan bakar duit ke?" tapi saya telan je soalan tu. Tok sah cari pasal. Rezeki jangan ditolak, tak gitu?



Memang raya sakanlah depa tahun ni. Tiap-tiap malam lepas balik dari surau masing-masing salin baju dan cepat-cepat keluar semula. Saing diaorang main bunga api bertukar-tukar tiap malam. Tiga malam lepas main dengan Diana. Dua malam lepas dengan Adeena dan adik-adiknya. Semalam dengan Firdaus. Malam ini saya dengar Yaya dah pakat dengan Maidini dan Adeena jam 10.30 berkumpul depan rumah kami. Aduhhh nampak gayanya kenalah saya jadi tukang pantau. Selama ni Daddy dia dok pantau sebab saya memang tak kuasa. Tak tahan bau asap, tekak masih sakit hidung pun pedih lagi ni. Macam manalah depa ni boleh tahan ye?


Oh... yang main meriam pun ada saya kira. Sebab tiap malam time terawih tu lah selalu berdentum dentam betul-betul kat tepi surau. Entah sapa punya kerja. Masa saya kecil dulu takde orang main meriam buluh. Sebab takde pokok buluh. Kot ada pun pokok buluh kat kawasan lapang bekas tapak pejabat polis lama betul-betul belakang rumah saya yang juga merupakan tapak tinggalan bekas perang komunis dulu. Banyak hantu kat situ sapa berani masuk? Kot ada pun anak-anak polis main mercun buatan sendiri. Bubuh belerang dalam tin. Tapi itu kerja budak lelaki lah. Ada satu jenis lagi mercun budak baik. Letak air dalam tin milo kosong dan letak ais batu (frost) yang penjaja aiskrim guna dalam bekas aiskrim depa tu. Nanti meletup dan tercampak lah penutup tin milo. Itu mercun habis baik lah tu. Tak melibatkan api dan selamat. Jangan pulak ko pergi tadah muka dekat penutup tin milo, itu memang cari azab namanya. Kalau tak pesek hidung tu tak taulah nak cakap. Apek jual aiskrim cukup suka lalu kuarters time raya. Bukan pasal bebudak beli aiskrim tapi yang lebih laku ialah frost dia. Tapi mak-mak cukup tak suka. Padah apek aiskrim tu kena hambat!





No comments: