Monday, 14 July 2014

16 Ramadan 1435H - Gozleme @ Turkish Murtabak


Untung lah anak-anak. Nak makan apa semua dapat dari dapur sendiri. Itu hari cik Yaya nak makan puding 'kaca'. Intu gelaran dia bagi untuk creme brulee sebab bahagian atasnya berkaca kan? Saya cakap kat dia, "Untung tau awak nak makan kaca, Mama terus bagi. Cuba tanya mak-mak lain, mana ada mak yang nak bagi anak makan kaca???"  Gelak cik Yaya.


Hari tu, dia tanya yang puding kaca tu makanan mana? Faham maksud dia, saya jawab itu dessert orang Perancis. Panjang oOoOooo dia. Kemudian untuk iftar petang tadi pula saya hidangkan Gozleme. Maka dia tanya, ini makanan mana? Turki, nak. Panjangggg lagi ooOooo dia





Ye. Ini Gozleme. 
Hidangan roti berinti daging biri-biri cincang bersama bayam dan keju. Boleh juga berintikan sayur-sayuran semata-mata. Saya gelarkan gozleme ini sebagai murtabak orang Turki kerana persamaan dari segi inti nya dengan murtabak kita di Malaysia. Sementara inti murtabak Malaysia biasanya daging/ayam bersalut telur serta digoreng dengan minyak, inti gozleme agak dry tanpa telur to bind it together dan digoreng dalam kuali leper tanpa minyak atau dengan sedikit minyak zaitun yang disapu di atas roti.


Nak buat gozleme tak susah. Kulitnya cuma tepung, minyak zaitun dan air semata-mata yang diuli hingga lembut dan elastik. Selepas diperap kulitnya sangat lembut dan mudah dicanai nipis. Ini resipi yang saya ubahsuai ikut sukatan yang saya perlukan. Resipi asal daripada taste.com.au


Kulit Gozleme

2 cawan tepung gandum
1 sudu besar minyak zaitun extra virgin
1 sudu kecil garam
200ml air panas (penting untuk hasilkan kulit yang lembut)


Dalam mangkuk besar gaulkan tepung dan garam serta buat lubang ditengah. Tuang minyak zaitun dan air sedikit demi sedikit (jangan habiskan air jika doh dah lembut). Gaulkan hingga boleh dibentuk menjadi doh. Kemudia uli selama 10minit di atas permukaan rata. Saya uli dalam mangkuk besar tu je. Tapi kena uli betul-betul sampai tak melekat di tangan. Rehatkan selamat sekurang-kurangnya 3 jam atau semalama lebih baik.


Inti Gozleme

250gm daging biri-biri cincang (saya beli daging bahagian leg boneless dan cincang sendiri)
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh moroccan spice Masterfoods (boleh ganti dengan serbuk ketumbar atau serbuk kari untuk rasa Malaysia)
2 cawan bayam
keju samada feta atau ricotta (saya guna mascarpone dan keju biasa)

Panaskan minyak 2 sudu besar. Tumis daging hingga hampir kering air. Masukkan rempah dan garam. Bila empuk matikan api dan sejukkan.


Untuk sayur Bayam cuma perlu dilayukan dalam kuali tak berminyak.


Cara menyiapkan Gozleme:

1. Panaskan kuali leper tanpa minyak.

2. Doh gozleme dibahagikan kepada 3 bahagian. Ambil 1 bahagian dan canaikan atas permukaan ditabur tepung supaya dan melekat. Canai bentuk bulat senipis yang boleh hingga boleh lihat tangan kita disebaliknya. Janganlah nipis sampai koyak!

3. Ambil 3 sudu besar inti gozleme letakkan ditengah doh, aturkan bayam layu dan tabur keju. Lipat kulit gozleme jadi segiempat. Seal setiap lipatan dengan menyapu sedikit air. Guna berus je senang.

4. Gunakan berus juga, sapu nipis minyak zaitun dipermukaan setiap gozleme dan goreng atas kuali dengan api sederhana panas. Terbalikkan dan biar masak sekata. Dah masak boleh potong dua atau empat dan hidangkan dengan potongan lemon atau tatziki.






Cara tradisi makan gozleme ialah dengan perahkan sedikit jus lemon ke bahagian isinya. Saya dapati cara ini menyerlahkan lagi keenakan inti lamb tersebut. Gozleme boleh juga dihidangkan dengan tatziki. Sejenis sos pencicah diperbuat daripada greek yogurt, timun tanpa pulur dipotong dadu dan diperisakan dengan perahan lemon, garam serta serbuk lada hitam. Tatziki menyamai raita masyarakat India. Sebab itu saya gelarkannya 'greek's raita' ;-).

2 comments:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

ohwww tidak ..masuk sini tgk menu akak sure terliurrrrrrrrrrrrrrrrr

Liasari said...

Diana...

akak pun pekup mulut owwhhh tidakkkk... drooling dgn mixfruit cocktail diana... lama x mkn kalaulah ada yg sudi buatkan hehehe