Wednesday 17 September 2014

Anekdot : Sujud Syukur Macam Mana?



Tengahari Rabu yang lepas. Sambil dok tunggu anak-anak siap ambil wuduk untuk solat Zuhur, saya duduk di ruang tamu sambil melipat kain. Yaya dah pun mula angkat takbir. Datang Fahmi tergesa-gesa dengan kesan wuduk yang masih basah.

Fahmi : Mama... sujud syukur macam mana, Mama?

Saya terpana lama. Tak pernah-pernah timbul soal ini. Dari mana datangnya soalan ini ye?
Dalam kepala saya dok proses jawapan bagaimana yang harus saya berikan. Tak semudah itu saya nak beri jawapan tanpa mengetahui tujuan. Sebab dari gerak geri Fahmi nampak gaya macam bersungguh benar. Saya bimbang jawapan saya dan hasrat hati nya tak bertepatan. Kena risik dulu.

Mama : Kenapa?

Fahmi : Mama bagitau jelah dulu...

Eh... boleh macam tu? Kang saya silap jawab atau dia silap aplikasi, macam mana?

Mama : Mesti nak tau kenapa.

Dia mengalah.

Fahmi : Tadi... masa Abang tengah ambil wuduk, tiba-tiba Abang perasan ada benda hitam kat kaki... Abang tengok isyyy... lipan!!! Abang pun tepis lah. Nasib baik...


Allahurabbi! Memang nasib baik sungguh dia tergerak hati nak tengok.
Dan sungguhlah hari itu Allah gerakkan hati dia juga untuk pelajari ilmu baru. Sujud syukur.
Subhanallah. Alhamdulillah.

Sujud syukur dilakukan bila kita mendapat nikmat yang besar daripada Allah swt dan juga ketika terlepas daripada bahaya. Sujud syukur juga mesti dibuat bertepatan dengan maksudnya. Benda-benda yang remeh tak dibolehkan. Pun begitu, saya tak mahu lepaskan peluang ajar anak ilmu baru, saya ajarkan juga. Tak susah mana pun. Niat, takbirratulihram, sujud. Dalam sujud dibolehkan bacaan biasa waktu sujud. Boleh juga baca Subhanallah Alhamdulillah Walailahaillallah Allahuakbar dan salam. Moga ianya satu permulaan kepada amalannya yang lebih baik di masa akan datang.






No comments: