Thursday 9 October 2014

While I'm Away From Blogging World


Saya belek-belek total entry post saya this year, terkejut dan tergelak sendiri. Punyalah merudum jatuh dari seratus lebih sampai 30 something saja. Kot orang lain agaknya dah close down blog. Jangan-jangan saya juga menghampiri fasa closing down atau abandon blog kot? 


Iya saya akui mood blogging semakin kurang. Sebab sibuk menguruskan rumahtangga. Saya tak pasti how others managed to run their house and keep their blogging momentum going. Most of the time saya jadi exhausted. Dan kebanyakan masa saya korbankan hasrat update blog for time spending with my children atau merehatkan diri saja. Yang pastinya, time away from blogging digunakan sebaik-baiknya untuk sempurnakan tanggungjawab lain. 


Dan saya juga mendapati bila tak berblogging masa senggang yang tak berapa nak senggang rupanya banyak beralih kepada membaca buku! I think I read more book this year berbanding tahun-tahun sebelumnya. And yes, I'm talking about books... bukan novel atau fiksyen semata. Bukannya saya baca banyak novel pun. Ulang baca yang sama ada ler. Hanya novel terpilih saja yang saya baca. Novel berbahasa Melayu paling banyak pun 2!!! Novel berbahasa Inggeris pun saya hanya baca karya novelis kegemaran. Yang ini rasanya more than 10. Selebihnya saya lebih terarah membaca buku-buku motivasi dan tarbiah ringan, buku-buku sejarah Islam dan pendidikan anak-anak. Pun begitu masih banyak yang tak habis baca. Saya punya tabiat baru. Suka himpun buku-buku yang belum habis baca atas coffee table kat ruang tamu. Motif? Supaya bila-bila masa senggang atau melepas lelah di atas sofa terus nampak buku. Boleh terus capai dan sambung baca. Biarlah walau sempat 2 mukasurat cuma. Itu saja cara yang boleh buat saya make progress dalam pembacaan.


And what else yang saya sibukkan hingga tak sempat update blog lagi dah? 


Sudah lahir penghujung bulan September lalu. Inilah 'baby' baru saya yang banyak menuntut masa dan tenaga saya. Jemputlah like jika suka. Kalau tak suka sila share! Hahahaha...

No comments: