Wednesday 15 September 2010

Bongek Part II

tak sempat mengisi perut, saya teringin nak sambung entry bongek part 2 pula.

where was i... teacher's pet. jadi teacher's pet bukan mudah, semacam sedikit beban pada saya ketika itu, or that's how i feel. sekali saya tersilap langkah terus menimbulkan kemarahannya yang melarat. segalanya bermula bila saya menolak untuk menjadi ketua kelas @monitor semasa di tingkatan 5. saya sudah penat jadi monitor masa di tingkatan 4, mengawal teman2 sebaya yang segelintir kecilnya sedikit nakal sangat memenatkan. saya mahu jadi pelajar biasa, saya mahu tumpukan pada SPM. ternyata keputusan saya tidak menyenangkan dia. kemudian saya hadapi sikit masalah nak melangsaikan yuran SPM, memang jumlahnya tidak banyak tapi waktu itu memang kami agak kesempitan wang ringgit. ramai yang tak sedar kekurangan saya sebab saya tak pernah mengeluh. tanpa saya sedar teman baik yang duduk di sebelah saya juga belum bayar yuran SPM, entah apa sebab dia saya tak ingat. terus suatu hari cikgu masuk ke kelas dalam marah2, saya disindir dan disangka cuba memberontak. sejak hari itu, saya dan ct (teman baik saya) lucut taraf teacher's pet. kerja sekolah saya dipulangkan tanpa sebarang 'mark'. nama saya tidak lagi dipanggil2 untuk menjawab soalan dalam kelas. kes saya diblacklisted kannya sampai ke telinga cikgu2 lain sehingga saya pernah ditanya oleh ustazah. pun begitu saya tidak pernah melawan dia, setiap kerja sekolah saya selesaikan dan hantar tepat waktu biarpun dipulangkan tanpa 'marking'.

barangkali salah saya juga kerana tidak mohon maaf padanya. bukan sombong atau angkuh. tapi kerana saya ini penakut dan segan sebenarnya, biarpun saya teacher's pet dia saya tidak pernah ambil kesempatan nak mengada2. tidak pernah saya ambil kesempatan di atas kebaikannya. setelah berbulan lamanya berkeadaan canggung begitu akhirnya pada hari ibubapa mengambil buku rekod prestasi gugur juga marah dia. kerana sungguhpun dia tidak pedulikan saya berbulan lamanya, tapi saya tetap score kertas bahasa melayu dan pendidikan seni yang diajarnya. dia perli saya depan parents saya, katanya saya tak boleh diusik, cepat merajuk. eh, saya pulak yang merajuk? bukan dia? ;-) hehe.

lantas sejak itu perhatiannya kembali seperti sebelumnya. saya dan ct diupgrade tempat duduk barisan kedua dari depan betul2 mengadap papan hitam dan hampir dengan mejanya. semua yang score dalam peperiksaan percubaan dibawa duduk barisan depan. sebulan sebelum peperiksaan besar SPM kami dipanggil seorang demi seorang, dia teliti kelemahan saya, diberi nasihat dan kaunseling, diberi panduan secukupnya, dia mahu result subjek saya seimbang supaya peluang saya ke universiti tidak terjejas. Alhamdulillah, berkat kesabarannya mengasuh saya dan berkat doa ikhlasnya saya berjaya. Saya berjaya buat dia gembira.

selepas SPM saya sangka saya tak akan berjumpa dengannya lagi. tak saya duga pada hari saya mewakili sekolah baru ke pesta pantun peringkat daerah masa tingkatan 6 saya akan berjumpa semula dengannya. kali ini dia tampil sebagai juri. saya tahu dia bangga kerana saya masih terus aktif berpantun. sempat dia tiupkan semangat buat saya walaupun saya mewakili sekolah lain. dan saya juga tau betapa gembiranya dia kerana saya berjaya dinobatkan sebagai pemantun terbaik peringkat zon seremban sekaligus pasukan saya menjadi juara buat pertama kalinya. dalam hati saya dedicate kemenangan buat cikgu, kerana sebagai juri peringkat akhir dia telah menilai kemampuan pasukan saya dengan baik. kerana ianya juga perjuangan yang saya sambung untuk sekolah lama dulu walau dulu tak sempat julang trofi.

dan siapa sangka, dia turut menyusuli saya hingga ke peringkat negeri pula, juga sebagai juri. cuma kali ini saya agak kecewa kerana gagal buat dia terus tersenyum. saya gugup seketika, which cost my team miss tempat ke peringkat final. saat saya sedar saya terlepas peluang itu, perkara pertama yang saya ingat adalah cikgu. saya malu pada dia, pun begitu tidak luput words of encouragement dari bibir dia.

selepas bercerita panjang lebar ini tentu ada yang tertanya2 apa kaitan Bongek dengan Cikgu Hamid? Mudah, sebab cikgu hamid berasal dari bongek, rembau sebagaimana yang pernah dia ceritakan setiap kali sambut raya dia akan balik beraya di bongek. saya masih ingat ceritanya itu. dan sangat signifikanlah apa yang dikatakannya itu kerana secara kebetulan kita sekarang berada di bulan syawal. saya rindu nak jumpa dia. apa khabar dia? sihatkah? saya sangat-sangat teringin nak berjumpa dia. saya mahu bawa suami dan anak2 berjumpa dia, boleh saya perkenalkan keluarga saya kepada dia. biar cikgu hamid tau, saya tak pernah lupakan dia dan jasa2 nya, sebagaimana saya ceritakan budi baik yang dia curahkan kepada saya pada hubby, cerita yang sama akan saya ulang pada anak2 bila tiba masanya nanti.

saya sudah hampir bertemu dia kerana my schoolmates dah plan nak konvoi raya ke rumah dia esok sempena cuti hari malaysia 16 september. malangnya harapan saya hancur berkecai. esok saya terpaksa turun kerja, jangan di tanya kenapa memang belum jodoh saya nak bertemu cikgu agaknya. ralat sungguh. doa saya moga dia sentiasa diberi kesihatan, kesenangan dan dilindungiNya.

No comments: