Wednesday 12 December 2012

12.12.12 - Ada Apa Dengan Tarikh?

Ya, ada apa dengan tarikh 12.12.12? Susunan angkanya memang cantik dan menarik. Tapi selain dari itu tidak ada yang signifikan bagi saya.
Ramai yang obses dengan tarikh-tarikh yang cantik. Sehingga ada yang memilih susunan angka seperti 12.12.12, 11.11.11, 10.10.10 sebagai tarikh pernikahan. Tak kurang yang pilih tarikh tersebut untuk melahirkan anak secara pembedahan! Obses.
Senang nak ingat? Pada saya kalau pilih sebarang tarikh secara random dan kemudiannya after 20-30 years masih boleh ingat itu lebih amazing!
Berkat? Keberkatan tidak ada pada tarikh. Keberkatan itu apabila kita memohon padaNya, patuh beribadat kepadaNya, meninggalkan laranganNya.

Saya suka mengingat tarikh. Kadang bukan sengaja mengingat pun tapi dah kecenderungan begitu. Tapi tarikh 12.12.12 ini bukan sesuatu yang akan jadi ingatan pada saya. Tiada yang signifikan melainkan kami sekeluarga makan pasta carbonara yang saya buat for dinner kot? Hehe ;-)


Spaghetti Carbonara dengan brokoli dan beef jerky... yummms





Resipi campur adun sendiri saja.

300gm spaghetti - rebus al dente (saya suka guna no.5 agak halus sedikit)
1 cawan whipped cream
1 cawan thickened cream
2 biji telur
1/2 cawan serbuk keju parmesan
2 sudu besar serbuk lada hitam (tumbuk sendiri)
garam secukup rasa
1 cawan brokoli potong kecil - direbus sekejap
1 peket beef jerky (jenama gourmessa) - dipotong kecil
6-7 biji cendawan shiitake - dihiris

Panaskan sauce pan. Cairkan mentega 2 sudu besar, tumis beef jerky. Kemudian masukkan cendawan shiitake dan tumis hingga sedikit layu.
Dalam bekas lain campurkan whip cread, thickened cream, telur, keju dan garam. Pukul sedikit untuk larutkan telur.
Masukkan spaghetti ke dalam sauce pan. Gaul rata. Diikuti campuran cream tadi berserta serbuk lada hitam dan brokoli. Dengan api perlahan gaul rata semua bahan. Saya tambah sedikit air supaya ia kelihatan basah. Bila kuah memekat, boleh padamkan api dan hidangkan.

P/s: beef jerky sudah sedia masin jadi tak perlu garam banyak sangat. Ikut selera. Cendawan shiitake boleh ganti dengan cendawan lain.


Selamat mencuba!




No comments: