yeah it doesn't look as fancy as Nad's mr big's dream bike... it is a used bike but still it is pricey. and no itu bukan lantai rumah aku yang berkulat, ni pic contoh jer... hubby's bike warna putih, yang dalam pic ni dia terlepas beli sebab aku dok membebel tak kasi beli. mana taknya we should be saving for our new house.
Tuesday, 4 November 2008
Hubby's New Hobby
yeah it doesn't look as fancy as Nad's mr big's dream bike... it is a used bike but still it is pricey. and no itu bukan lantai rumah aku yang berkulat, ni pic contoh jer... hubby's bike warna putih, yang dalam pic ni dia terlepas beli sebab aku dok membebel tak kasi beli. mana taknya we should be saving for our new house.
Monday, 3 November 2008
What's New In My Garden?
jom cuci mata tengok kehijauan... elok untuk tajamkan fikiran. inilah pokok temulawak? (or seakan dengannya aku dah lupa nama dia) yang kutanam 3 bulan lepas. ni bukanlah pokok temulawak yang sebenar2nya... tapi jenis spesis yang sama yang membiak melalui rizom, kelopak bunganya pun seakan2 sama dengan pokok temulawak (yang dalam pic ni tak berbunga).
pokok ni aku tanam untuk menghasilkan lebih banyak anak2 pokok supaya by the time kami pindah ke rumah baru nanti boleh cabut dan transfer je ke small yard kat rumah baru nanti. pokok ni sesuai sebagai pokok pagaran. aku tak suka tengok tanah yang gersang dan kosong je, sakit mata (tapi dalam pada tu taman kami tetap tak berumput! hehe rumah sewa gitu ler)... dan aku juga jenis yang tak sabar nak tengok pokok merimbun, pasal tu aku tanam pokok ni awal2 kat sini supaya dia membiak dan membesar bagai johan.
kalau ikutkan boleh je nanti beli pokok ni banyak2 masa nak pindah, tapi kan lagi jimat kalau beli awal2 & biakkan sendiri? tak susah nak jaga pokok yang boleh mencapai ketinggian 2m ni sebab dia memang jenis tahan lasak, cuma kalau nak cepat membiak kena siram selalu. alhamdulillah kebetulan for the past 1 month plus & sepanjang bulan puasa kan kerap hujan, so makin cepat tumbuh anak baru & daunnya pun makin lebat. cuma masalahnya sekarang daun2 pula diserang belalang, habis dimakan belalang daun2 pokok ni jadi buruk lah pulak.
nanti nak cuba spray dengan cecair rodent serai wangi afi hanif macam yang kak ruby (jiran sebelah kanan) pesan. harap2 menjadi... sayang tengok daun pokok berlubang2.
tau tak, fahmi & yaya rajin berborak dengan pokok ni? *lol* i was only joking when i told them kita kena rajin bercakap dengan pokok barulah dia cepat besar. jadi, kekadang tu ada jugalah fahmi & yaya cakap kat pokok "pokok cepatlah besar ye?"
kalau dulu masa mula2 tanam pokok ni sama tinggi dengan yaya & fahmi, sekarang budak berdua ni dah boleh tumpang berteduh kat situ, macam payung pulak ;-)
ermmm... encik hubby pulak ada juga cuba2 menanam pokok. tapi aku rasa dia tak mewarisi tangan sejuk mak dia sebab pokok yang dia tanam sebelum ni semua matiii!!! pasal tu kami semua terkejut bila pokok cili api yang dia bawa balik dari kampung dah membuahkan hasil... 5 biji cili api dah pun menjadi bahan tambahan gulai ikan tongkol aku semalam.
Sunday, 2 November 2008
Nightmare
no... what they were doing in this pic was not the reason to cost us a nightmare (this pic were taken a couple of months ago... not related to this entry, just to let u know that these are the 2 little brat yang buat aku tak lena tidur kalau tak tengok muka diaorang tapi buat aku huru hara juga dengan kerenah diaorang! that's really no choice!)
we stayed indoor the whole day yesterday after dropping kakak at her aunt's house for her once in a blue moon break. me taking over the house chores and minding the children, while hubby taking his siesta. i was bored, it was a very long time since i ever stayed indoor doing nothing but taking nap... nak baking & decorating pun memang tengah takde mood. so i decided to ajak hubby take the children out for dinner at our favourite spot, manhattan fish market at subang parade. the children were too hyper last night, entah kenapa padahal fahmi only gets about 10mins nap in the car, cuma yaya yang dapat tidur siang. they barely sit through the dinner which really irritates me & hubby. the service at the resaturant pun terlampau teruk semalam, that adds up to everything. nasib jer budak berdua tu tak kena herdik.
after dinner, i want to get something for a friend's daughter's birthday yang aku miss last week. so we went to parkson. knowing that hubby memang tak minat ikut aku shopping i didn't mind when he strolled out from parkson with the children. well, i don't mind if he left me with the children, i wont be long anyway, and while aku memilih toy yang sesuai budak berdua tu boleh lah bermain kat toy section tu, they'll be within my reach.
i was heading toward the pay counter bila tiba2 i received a call from hubby asking if i saw the kids. memanglah terkejut beruk aku bila hubby tanya macam tu coz the kids were with him all the while, what the h*** is happening here? terus je aku jadi huru hara... mulalah rasa bengang, susah hati, marah, cemas dan macam2 lagi.
aku patah balik ke toy section tu mencari budak berdua tu manalah tau kalau2 diaorang mencari aku kat situ, lagipun kebetulan masa fahmi lalu kat situ sebelum ikut hubby keluar dia ada tanyakan something kat aku pasal satu toy tu. tapi tak nampak batang hidung dia pun kat situ. suara pun tak kedengaran. dah staff2 kat parkson tu pelik tengok aku keliling satu department store tu macam orang gila... one guy even showed me to the pay counter sebab dia ingat aku tengah mencari kaunter nak bayar (all the while looking for the kids aku masih pegang hadiah yang nak dibeli) sebenarnya masa hubby bagitau budak2 tu hilang aku memang dah nak lepaskan je mainan tu tapi tak tau mana nak letak... well-manners taught me not nice pulak main tinggalkan gitu je.
i brush off the guy yang tried to show me the pay counter and terus sambung keliling parkson. tetiba aku perasan ada sorang lagi staff parkson without uniform ni yang dok kelam kabut gak macam mencari orang... it irritates me somehow sebab every turn i went to ada je muka dia, seolah2 he's stalking me. geram punya pasal aku tenung muka dia, aku tengok name tag dia pastu aku jalan lagi. ehhh dia ikut aku pulak. aku pun berhenti, aku pandang dia atas bawah dalam hati rasa nak cakap "apahal lu bro? ingat aku nak curi barang ke?" tapi bila aku terdengar dia bercakap dengan kawan dia pasal orang cari anak hilang... the word "anak hilang" tu menyebabkan ayat lain yang terpacul dari mulut aku "ada jumpa budak hilang ke?"
budak parkson: ha'ah... budak hilang dua orang, kan? (he asked me back)
aku : ye dua orang... kat mana?
budak parkson: kat hujung sana...
i didn't wait for him to finish off sebab aku tau kat mana yang dia maksudkan... there's one customer service counter at the end of the store yang aku tak terfikir nak pergi awalnya. aku berjalan laju... i was wearing my new purple high heels, mind you... sakit kaki tawaf tadi. soft music yang berkumandang tiba2 dihentikan... about 7 mtrs away barulah aku terdengar suara anak2 aku menangis... i can recognise my children's voice dalam gelap sekalipun. apalagi... berlarilah aku dengan high heels 3 inci tu, nasib aku tak tripped over.
aduhaiii rasa luruh jantung tengok muka anak2 yang bercucuran air mata. lucu pun ada especially bila tengok muka si jantan terhangat pun basah dek air mata... sambil kunyah gula2 pulak tu!!! aduiii tebal 10inci muka aku dengan kakak2 parkson tu... warghhhh!!! rasa teruk gila, sure orang kata mak budak2 ni kaki shopping sampai tak ingat anak... huwaaaaaaaaa!!!
i thanked the staff so much for minding my children... thank you so much sebab diaorang prihatin sebaik nampak anak2 aku terpinga2 dalam store tu terus diaorang bawa ke customer service counter. tapi yang pelik tu there was no announcement made so we were like crazy people tawaf store. but bagus juga sebab kalau tak lagi malu besar sehhh!!!
pasal tu lah aku kalau nak shopping memang prefer pergi sorang... biarlah orang kata aku tak sayang anak ke, suka tinggal anak kat rumah ke tapi aku tau anak2 aku macam mana, biar diaorang duk umah lagi selamat.
on the way back dalam kereta teruk budak berdua tu kena lecture dengan aku. sayang tak ambil gambar diaorang masa kena lecture... serius cakap muka diaorang memang muka orang guilty as charge! langsung tak bersuara... dalam pada aku membebel kat diaorang tu ada jugak rasa nak ketawa. muka cuak je memasing. pilot plak tak terkata apa sebab dah dapat peluru bertubi2 before that. sorry bukan nak salahkan you 100%, i know what our kid is like but you were with them... if i were with them i bet i'd get the same treat.
to fahmi & yaya... please pleaseeee jangan takutkan mama & daddy lagi. we love you dearly no matter what.
Nasi Dagang
Friday, 31 October 2008
Sigh...
sambil blogging ni sambil aku browse website2 masakan nak kipas2 balik semangat membaking bagi membara balik... aku tak kira kejap lagi nak turun masuk dapur nak buat cream puff. pastu esok nak buat butter cake... tapi esok kakak cuti sapa nak tolong aku kemas dapur eh? boringnya nak mengemas! :-(
Wednesday, 29 October 2008
Spaghetti Bolognaise
balik dari bergathering kat bandar mahkota cheras tempohari seisi rumah tergolek... penat sebab 3 days in a row dok berjalan raya, mata dah tak boleh bukak semua tidur... seista lah konon.
bangun je tidur petang tu aku dah garu kepala tak tau nak masak apa... nak masak malas sebenarnya, sambung tidur pun best juga hehehe. akhirnya masuk dapur, belek2 stok bahan mentah dalam fridge tengok ada mince meat so buatlah creamy bolognaise sauce ni. creamy bologanise sauce ni aku letak whipped cream, tak banyak sikit je... jadik lemak2 manis gitu rasa sauce pasta ni. dah pernah buat dulu tapi tak sempat snap pic.
topped with grated mozzarella cheese, letak masa sos masih panas so that dia melt... ummph bertambah you! gemuklah aku macam ni!
Chocolate Cupcake
Jadi, aku pun buatlah chocolate cupcake yang sangat decadent tu sebagai buah tangan kat kawan2 masa gathering kat bandar mahkota, isnin lepas. Beginilah hasil ‘keras’ tangan ku… not bad eh untuk orang yang tak pernah pergi formal class… cehhh riak pulak tu.
Hujung minggu ni nak decorate cuppies pakai fondant pulak… bukan rolled fondant tapi pour fondant – sebab aku rasa (aku rasa lah) yang ni mudah sikit untuk orang yang baru bertatih macam aku ni.